Veszélyes és kilométerenként 1 millió euróba kerül, mi az?

Két évvel ezelőtt decemberben a Stellantis Európában elsőként megnyitott egy olyan autópályaszakaszt Olaszországban, ahol az elektromos autók vezeték nélküli töltése, más néven indukciós töltés érhető el. Forradalmi technológiának gondolták, amely hatékonyabbá teheti az utakat világszerte, most azonban kiderült, nem minden arany, ami fénylik.

Speciális autópályák építését tervezte el a Stellantis európai autógyártó, de úgy tűnik, az ötlet túl sokba kerül, ráadásul az egészségre káros is.

Az elektromos autók indukciós töltési technológiája lehetővé teszi, hogy az akkumulátoros autókat menet közben is tölteni lehessen. Ennek a technológiának azonban két problémája van. Az első, hogy kilométerenként nagyjából egymillió euróba kerül a megépítése, és mivel az autók 130 km/órás sebességgel száguldva nagyon kevés áramot vesznek fel, gyakorlatilag a teljes európai úthálózatot át kellene építeni, ami óriási összeget emésztene fel.

A második probléma ugyanakkor egészségügyi jellegű: az elektromágneses hullámok elnyelésével kapcsolatos, ami a közlekedőket éri, különösen a sűrűn lakott városi területeken. De létezik az indukciós töltésnek egy másik típusa is, az, amelyet közvetlenül a garázsokba szerelnek be. Ezt 10 éve tesztelik, és a töltőszett, a földi adó és az autóra szerelt vételi eszköz költsége viszont legalább hússzor több, mint egy normál fali töltőé. A technológia létezik, a piac hozzá viszont nem, mert jelenleg gazdaságilag nem életképes megoldás.

A töltés harmadik alternatívája a nagyon rövid időn belüli akkumulátorcserén alapuló feltöltés. A NIO vállalat egy évvel ezelőtt megnyitotta az első ilyen akkumulátorcsere-állomást Németországban.

A szakértő szerint azonban ez a megoldás is megvalósíthatatlan. 2010-ben egy izraeli vállalat megpróbálkozott vele, de két év után fel kellett adniuk a szélmalomharcot, mivel minden elektromos autó más, másmilyen a bennük lévő akkumulátor is, így egyszerűen kivitelezhetetlen több száz modellhez való akkumulátorral rendelkezni és azokat folyamatosan cserélni.