3,2 milliárd dollárra perlik a YouTube-ot, mert illegálisan gyűjtött adatokat a gyermek felhasználókról

A Google csoporthoz tartozó YouTube-ot azzal vádolják, hogy a 13 évnél fiatalabb gyermekekről illegálisan adatokat gyűjtött. 

A népszerű videomegosztó kellemetlen helyzetbe került. Azzal vádolják ugyanis, hogy több millió brit gyermek felhasználóról adatokat gyűjtött, amelyeket az oldalon hirdető cégeknek adott. Ezzel megsértette az Európai Unió és az Egyesült Királyság adatvédelmi törvényeit is. Duncan McCann, adatvédelmi képviselő még júliusban beperelte a YouTube-ot. Ha pert nyer, akkor minden gyermek vagy család 640 dollár kártérítést kap.

A férfi azt nyilatkozta:

Aggódtunk amitt, hogy a gyerekek hogyan is használják az internetet, mivel számos veszély lesekszik rájuk. De tisztában kell lennünk azzal is, hogy az internet hogyan használja ki a gyereket.” 

McCann azt állítja, hogy a YouTube megsértette az EU általános adatvédelmi szabályait és az Egyesült Királyság adatvédelmi törvényét. Úgy véli, hogy a YouTube a gyerekekről gyűjtött információkat olyan vállalatoknak adja ki, mint a játékgyártók és értékesítők, akik aztán célzott hirdetéseket küldenek a gyerekeknek a szülők tudta nélkül.

„Nem lehet helyes az, hogy a Google engedély nélkül átveszi a gyermekek személyes adatait, majd eladja azokat a hirdetőknek, akik kifejezetten a gyerekeket célozzák meg. Úgy gondolom, hogy csak jogi lépések és kártérítés útján változtatják meg ezek a vállalatok a piaci magatartásukat, és csak csoportos keresetek benyújtásával küzdhetünk egyenlő alapon ezekkel a behemót cégekkel”, magyarázta McCann.

A YouTube azonban azt állítja, hogy az elsődleges platformjuk nem a 13 éven aluli gyermekek számára készült. Ehhez ott van a YouTube Kids alkalmazásuk, amely nagyobb adatvédelmet biztosít a fiatalkorú felhasználóknak.

A vállalat úgy védekezett: “nem kommentáljuk a folyamatban lévő pereket. A YouTube nem a 13 éven aluli gyermekek számára készült. A YouTube Kids alkalmazást 2015-ben indítottuk el a gyerekek számára, és további változtatásokat hajtunk végre azért, hogy a gyermekek és a családok még nagyobb védelmet élvezhessenek a YouTube-on.”

McCann ügyét a globális ügyvédi iroda, a Hausfeld és a digitális jogok érdekképviseletével foglalkozó Foxglove szponzorálja. Cori Crider, a Foxglove igazgatója úgy véli, hogy a YouTube ingyenes szolgáltatásainak árát valójában a gyerekek fizetik meg internet függőségükkel és befolyásolhatóságukkal. Crider szerint a Google addig nem fogja ezt a viselkedést befejezni, amíg a bíróság nem kényszeríti arra.

Lesley Hannah a Hausfeld-től azt mondta, hogy „ez egy hihetetlenül fontos ügy. Az olyan technológiai óriások, mint a Google, nem állhatnak a törvények felett.”

További érdekes cikkeink:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük