Az NFT-szektor nem tervez csendben kimúlni, sőt, a Web3 alappillére lehet

Magyarországon is lehet élőben követni már jó ideje az egyik legnépszerűbb amerikai autóverseny-sorozat, a NASCAR Cup Series versenyeit. Kifejezetten népszerű sorozatról van szó, így nem csoda, hogy a szenvedő NFT-piac megpróbál egy kicsit nyerni ebből a népszerűségből. A pufók pingvinek, avagy a Pudgy Penguins NFT-gyűjtemény és a NASCAR egy friss bejelentés szerint partnerségre lép egymással. A közösségi médiában bejelentett együttműködés célja, hogy a kollekció világszerte elérhesse a NASCAR-fanatikusokat.

Mondhatjuk, hogy ami a NASCAR az autósportban, az a Pudgy Penguins az NFT-világban. Mert bár az NFT-piac lassú, fájdalmas küzdelmet folytat az elmúlással szemben, a Pudgy Penguins többféle stratégiával továbbra is nagyon életképesnek mutatkozik. Az NFT piacon a kereskedési volumen drasztikusan csökkent, és az olyan korábban magasan szárnyaló vállalatok, mint a Yuga Labs, egykor értékes eszközöket árultak ki. A Pudgy viszont a Mythical Games-szel való partnerség révén hamarosan mobil videojátékot is megjelentet és egyre nagyobb sikereket ér el a fizikai árucikkek értékesítésében is a legnagyobb kiskereskedelmi üzletekben, köztük a Walmartban és a Targetben. Pont pár napja jelentette be a kollekció mögött álló csapat, hogy már 2000 üzletben kaphatóak árucikkek az Egyesült Államokban. De igyekeznek nyomulni más platformokon is, egy új játék indulhat majd rövidesen a Telegramon.

Az NFT-k szerepe teljesen átalakul

Az NFT-k helyzete mindenesetre nem igazán egyértelmű napjainkban. Van, aki már temeti a szektort, van aki pedig csak egy következő fellendülésre vár. Viszont feltűnt egy új vélemény is, amely szerint az NFT-k átalakulnak és játékokat, az AI-t és a gépvezérelt alkalmazásokat támogató alapvető digitális infrastruktúrává válnak. Egyre jobban látható, hogy az NFT-k hasznossága felváltja a spekulációt. A DappRadar szerint 2025 első negyedévében az NFT-k kereskedési volumene 24%-kal csökkent, de az értékesítés csak 10%-kal esett vissza, ami inkább az alacsonyabb átlagárakra, mint a felhasználók kilépésére utal.

Az AI és a közösségi DAappok az első negyedévben erőteljesen növekedtek, és az olyan NFT hasznosítási kategóriák, mint a valós világbeli eszközök (RWA-k), a domain NFT-k és a metaverzum eszközök tartós növekedést mutatnak. A játékok terén az olyan platformok, mint a Mythical és a The Sandbox továbbra is növekednek. Ezeknél a játékon belüli eszközök valós, funkcionális értéket biztosítanak. Az NFT-ket eredetileg arra tervezték, hogy ellenőrizhető digitális tulajdonjogot, identitást és programozható jogokat tegyenek lehetővé – nem pedig spekulatív kereskedelmet. Az volt a célja, hogy az emberek tulajdonjogot szerezzenek digitális életük felett. Legyen szó személyazonosságról, egészségügyi adatokról, közösségi médiatartalmakról vagy kreatív munkáról, az NFT-k lehetőséget biztosítottak a tulajdonjog bizonyítására. Ez azonban gyorsan tovatűnt, mert a mémcoinok és a hype az NFT-ket is a spekuláció középpontjába helyezte.

Viszont ahogy csökkent a kereskedési volume, ismét megjelent a valódi hasznossági kérdés. Az autonóm AI-alapú ügynököknek ma már önálló identitásra, memóriára és hozzáférés-szabályozásra van szükségük ahhoz, hogy hatékonyan működhessenek egy láncon. Egy NFT-hez kötött ügynök önállóan hozzáférhet szolgáltatásokhoz, tranzakciókat írhat alá és szerződéses logikát indíthat el . „Személyét” az NFT hitelesíti. És ez már létező megoldás, ami használatban is van. A ReinforcedAI Bittensoron lévő alhálózata NFT-ket bocsát ki az elvégzett Solidity-ellenőrzések bizonyítékaként, lehetővé téve a titkosított validáció felülvizsgálatát és a decentralizált jutalmazási mechanizmusokat. Ezzel párhuzamosan az olyan projektek, mint a Peaq, „gépi NFT-ket” használnak arra, hogy az olyan eszközöknek, mint a járművek és a drónok, identitást és autonómiát adjanak a tranzakciókhoz.

A közösségi pénztárcák növekedése egy másik hajtóerő. A bonyolult kulcskezelés helyett a felhasználók e-mailen vagy közösségi bejelentkezésen keresztül lépnek be, és profilképeik, tagsági adataik és hitelesítő adataik a Web3-identitásuk részeként, NFT-ként jelennek meg. A 18-34 éves felhasználók több mint 50%-a már rendszeresen használja a közösségi tárcákat, különösen a játék- és közösségi alkalmazásokban. A közösségi játékplatformokon például a játékosok talán észre sem veszik, hogy avatárjuk, emotikonjaik vagy eredményeik NFT-k. Ezek az eszközök azonban hordozhatóak, kereskedhetőek és átjárhatóak. Úgyhogy az NFT-ket temetni hiba. Valószínűleg spekulatív eszközként megszűnnek létezni, de mint technológia, motorként hajtják majd a Web3-at.