Stabilcoin a játékosok számára: érkezik a Sony dollár-alapú kriptovalutája

A stabilcoinok hidat szolgáltatnak a hagyományos pénzügyek és a kriptovaluták között azáltal, hogy az esetek többségében súrlódásmentes átváltást kínálnak egyik, illetve másik eszköz között. A vezető valutákban kibocsátott stabilcoinok közül egyértelmű a Tether és a Circle uralma, ugyanakkor mára már olyan szereplők is megjelentek a piacon, mint a PayPal.

Most a Sony jelentette be, hogy 2026-tól egy saját, dollárhoz kötött stabilcoint készül kibocsátani, melyet elsősorban a játékok, az animék, az előfizetések és egyéb digitális tartalmak fizetésére lehet felhasználni. Bár nem ez az első próbálkozása a vállalatban a digitális eszközök iparában, kérdés, mi szükség van egy sokadik stabilcoin-szolgáltatóra a 300 milliárd dolláros piacon.

Újabb multinacionális vállalat a kriptofizetésekben

A Nikkei értesülései szerint a Sony beadta engedélykérelmét az amerikai hatóságokhoz, hogy egy amerikai leányvállalaton keresztül dollárhoz kötött stabilcoint bocsásson ki, melynek a letétkezelését is elvégezné.

A projektben a technológiai partner a Bastion névre hallgató vállalat lenne, amely amerikai dollárhoz kötött stabilcoinok infrastrukturális szolgáltatójaként ismert. A jelenlegi tervek szerint a token teljes mértékben dollár‑likvid eszközökkel kerülne fedezésre, amerikai szabályozói felügyelet mellett, így a Sony célja, hogy a PlayStation‑, anime‑ és streaming‑előfizetések fizetését blokkláncra vigye, miközben csökkenti a kártyatársaságok felé fizetett díjakat.​

A Sony elképzelései szerint a stabilcoin szervesen kapcsolódna a vállalat által 2025 elején elindított Ethereum-alapú második rétegű skálázási protokollhoz (L2), vagyis a Soneiumhoz. A közlemény szerint továbbra is cél, hogy a tartalomkészítők, gamerek és anime-rajongók számára egy saját blokklánc-ökoszisztémát hozzanak létre.

Ez a vertikális integráció – saját bank, saját lánc, saját stabilcoin – ritka még a nagyvállalatok világában, és jól jelzi, hogy a Sony nem csupán fizetési kísérletként, hanem hosszú távú infrastruktúraként tekint a projektre.​

Miért akar mindenki saját stabilcoint indítani?

A stabilcoin‑piac 2025-ben is robbanásszerűen nőtt: az összesített kínálat az év első felében 200 milliárd dollár fölül 250 milliárd közelébe emelkedett, míg az év végi piaci kapitalizáció már átlépte a 300 milliárd dollárt a CoinGecko információ szerint.

Forrás: CoinGecko

A dominancia továbbra is a Tether és a Circle kezében összpontosul, akik együtt a piac 84%-át fedik le az USDT-vel és az USDC-vel. Rajtuk kívül a Dai, az Ethena és a PayPal, akik jelentős részesedéssel rendelkeznek, miután például a Binance USD és a First Digital USD térnyerése is meghiúsult az elmúlt években.

A kibocsátók motivációja pedig egyértelmű: díjmegtakarítás és nagyobb kontroll a fizetési láncokon, új bevételtermelő forrás bevezetése a tartalékeszközökön elért hozamon keresztül, valamint szorosabb ügyfélkapcsolatot ápolni a blokklánc-ipar legnagyobb szereplőivel, izgalmas kombinációkat vezetve az NFT, a DeFi és az iGaming világában.

Ugyanakkor a trend árnyoldalai is egyre láthatóbbak: szabályozói szigort igényel a tartalékok kezelése, reputációs kockázatot hordoz egy esetleges elmozdulás a mögöttes árfolyamtól, vagy hackertámadás, és fennáll a veszélye, hogy a piac túlzottan széttöredezik sok, egymással nem kompatibilis stabilcoinra.

Rövid távon valószínű, hogy a Sony‑stabilcoin nem fogja letaszítani trónjáról az USDT‑t vagy az USDC‑t, de a PlayStation‑ökoszisztémában – ahol több tízmillió aktív felhasználó és masszív in‑game gazdaság működik – gyorsan milliárdos nagyságrendű forgalmat érhet el. Ha a felhasználók számára a token egyszerűen csak egy olcsóbb, gördülékenyebb fizetési mód a megszokott játékos környezetben, akkor a „kripto” szó emlegetése nélkül is széles adaptáció következhet.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ