YouTube: fizess vagy kapcsold ki a hirdetésblokkolót

A YouTube megunta a hirdetéseket megkerülő felhasználók ügyeskedéseit, és bevezetett egy blokkolásgátló funkciót, amely felugró ablakokkal figyelmezteti a felhasználókat, és megszakítja a megtekintési élményt. A hirdetésblokkolókat fejlesztők már dolgoznak a funkció megkerülésén, de úgy tűnik, hogy a YouTube folyamatosan változtatja az észlelési szkriptjeit.

Azok a felhasználók, akik hirdetésblokkolóval használják a YouTube-ot, egy felugró figyelmeztetéssel találják magukat szembe. Az üzenetben az áll, hogy a hirdetésblokkolók nem engedélyezettek az oldalon, és arra kéri a felhasználót, hogy fizessen elő, ha hirdetések nélkül szeretné tovább használni az oldalt. A platform tehát két lehetőséget kínál a felhasználóknak: vagy engedélyezik a hirdetéseket, vagy előfizetnek. Egyelőre azonban a riasztás bezárása után a videók továbbra is megtekinthetők.

„Nagyon komolyan vesszük a lejátszás letiltását, és csak akkor tiltjuk le azt, ha a nézők figyelmen kívül hagyják a hirdetések engedélyezésére irányuló ismételt kéréseket a YouTube-on” – olvasható Oluwa Falodune Google-szóvivő The Verge-nek küldött levelében. „Azokban az esetekben, amikor a nézők úgy érzik, hogy tévesen jelölték meg őket hirdetésblokkolóként, ezt a visszajelzést a felszólításban található linkre kattintva oszthatják meg.”

A YouTube húzásáról rengeteg a panasz a különböző közösségi oldalakon, mivel sokan használnak hirdetésblokkolókat a nyomkövetők és más, az adatvédelmet sértő szkriptek korlátozására. A biztonsági szakemberek már egy ideje arra ösztönzik a felhasználókat, hogy amikor csak tehetik, kerüljék el a hirdetéseket, mert gyakran használják őket olyan kémprogramok, mint a Pegasus.

A hirdetésblokkolók már dolgoznak a megoldáson

Az AdBlock Plus hirdetésblokkoló szerint a YouTube hirdetései „különösen aggasztók sok felhasználó számára”, és néhányuk nem igazán örül annak, hogy sok hirdetés „nyilvánvaló csalásokat” tartalmaz, amelyek akkor is fenn maradnak, ha bejelentik őket a Google-nak.

Az AdBlock Plus azt javasolja, hogy a felhasználók tartsák naprakészen a szűrőlistáikat, hogy a rendszeres frissítések alkalmazva legyenek a bővítményeikre. Ugyanakkor hozzáadhatják a YouTube-ot az engedélyezési listájukhoz is, amely továbbra is blokkolja a hirdetéseket máshol, viszont lehetővé teszi számukra, hogy továbbra is használni tudják a népszerű webhelyet.

Az uBlock Origin hirdetésblokkolóhoz is megosztottak egy megoldást a bővítmény subreddit oldalán. A felhasználóknak frissíteniük kell a bővítményt és annak szűrőjét a gyorsjavításokkal rendelkező legújabb verzióra. A bejegyzés azonban arra figyelmeztet, hogy több hirdetésblokkoló együttes használata vagy a régi tiltólisták használata nem segít.

„A YouTube naponta kétszer módosítja az észlelési szkripteket, ami azt jelenti, hogy még akkor is, ha korábban frissítetted a szűrőt, hamarosan szükség lehet egy másikra. Ezt nem lehet megkerülni, ha továbbra is bejelentkezve szeretnél maradni”– olvasható a bejegyzésben.

A hirdetések jelentős támadási felületet biztosítanak

A rosszindulatú hirdetések blokkolása a jó kiberbiztonsági higiénia alapvető eleme, és a Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) is ajánlja:

„A hirdetésblokkoló szoftver megakadályozza a különböző típusú hirdetések megjelenését, vagy teljesen eltávolítja őket, csökkentve a rosszindulatú hirdetések vagy a rosszindulatú webhelyekre való átirányítás kockázatát. Egy gyakori hirdetésblokkolási technika a webböngésző-bővítmények használata, amelyek lehetővé teszik a szervezetek számára, hogy testre szabják és szabályozzák az online hirdetések megjelenését. A CISA arra ösztönzi a szervezeteket, hogy értékeljék azokat a megoldásokat, amelyek lehetővé teszik a rosszindulatú hirdetések blokkolását.”

A YouTube algoritmusa ugyanakkor adatvédelmi szempontból is problémás lehet, mivel kémprogramnak minősülhet, ami sérti a magánélet védelmét. A kérdést már vitatják az adatvédelmi szakemberek, és ha az Európai Bizottság szerint is sérti a hatályos adatvédelmi törvényeket, akkor bizony meg kell változtatniuk a funkciót, sőt, pénzbírsággal is számolhatnak.

Érdekesen a Brave böngészőt használóknál továbbra sincs ilyen probléma.