Airdropok: közösségépítési eszköz vagy csak egy újabb probléma?

Az airdrop hatékony eszköz lehet az új felhasználók megnyerésére és a közösségek építésére. De mint mindenhol, itt is óvatosnak kell lenni, hiszen átverés is állhat az ingyen token mögött.

A legújabb kutatások azt mutatják, hogy azok a decentralizált tőzsdék, amelyek airdropokon keresztül osztanak tokeneket, nagymértékben növelik a felhasználóik számát és a tranzakciókat. De vajon a közösségek ilyen módon történő építése nem csupán olyan, mint a megállíthatatlan pénznyomtatás csak kriptovaluták formájában?

Az airdropok a korai felhasználók számára ingyenesen kiosztott tokeneket jelentik, amelyekkel jutalmazzák az újonnan érkező klienseket és lendületet adnak egy adott platformnak. Az airdropok már évek óta léteznek, de igazán ismertté 2020-ban váltak az Uniswap-nek köszönhetően. Szinte mindenki, aki egy bizonyos dátum előtt használta a tőzsdét, 400 UNI tokent kapott ajándékba, és azok, akik megtartották a tokenjeiket, jelentős árfolyam növekedést tapasztaltak.

De ahogy a piac egyre érettebbé vált, és egyre többen léptek be a térbe, úgy váltak egyre összetettebbé az airdropok felhasználási esetei. A LooksRare például nemrégiben az OpenSea felhasználói bázisának egy részét próbálta elcsábítani azáltal, hogy airdropot kezdett el osztogatni az új felhasználóknak, azonban két kulcsfontosságú szabály betartásával: az érintetteknek legalább 3 ETH értékű NFT-t kellett eladniuk az OpenSea-n, és egy új NFT-vel kellett hozzájárulniuk a LooksRare piacteréhez.

Voltak figyelemre méltóan pocsék airdrop példák is, a Fees.wtf likviditáshiányától kezdve az adathalászatig, amely során az airdrop címzettjeit arra kérték, hogy tárcájukat egy adathalász oldalhoz csatlakoztassák.

A kérdés már csak az: az airdrop jó az új felhasználók megnyerésére és a közösségépítésre?

Hacsak nem egy már befutott tőzsde vagy NFT-projektről van szó, nagyon nehéz új felhasználókat találni. Ezen segíthet némileg az ingyenes tokenek osztogatása. A DeFi és DAO térben a tokenek gyakran irányítási jogokkal járnak együtt, amelyek szavazati jogot biztosítanak a protokoll fejlesztéséről, így az airdropok egyszerre teremthetnek értéket és lehetőséget a projektben való részvételre.

De hogyan lehet elkerülni a token elértéktelenedését, és azt, hogy ne egy rakás ingyenélőt vonzzon, akiket az airdrop elfogadásán kívül egyáltalán nem érdekel az adott kezdeményezés?

Ha valaki jól csinálj,a az airdropok hatékony eszközei lehetnek a közösségépítésnek. Megjutalmazhatják a hűséges felhasználókat, illetve pezsgést és lendületet generálhatnak a piacon. Sok tőzsde a decentralizált közösségekben figyelemre vágyik. Ha a projektről a kriptohívek elkezdenek beszélni, az egy módja annak, hogy az releváns maradjon és értéket teremtsen egy közösség számára.

Ezt tette Gary Vaynerchuk, a VaynerX elnöke és a VeeFriends megalkotója is 2021-ben, amikor bejelentette, hogy mindenki, aki megvásárolja új könyvének nyomtatott példányát – amely tizenkét alapvető érzelmi készségről szól, amelyek szerves részét képezik az életének -, egy titokzatos NFT-t kap a digitális tárcájára airdropon keresztül. Bár a könyv önmagában is érdekes volt, a rejtélyes NFT a még korábbi VeeFriends NFT-k sikerével és elismertségével párosulva jelentős felhajtást és keresletet teremtett. A Vaynerchuk 24 órán belül több mint egymillió előrendelést kapott a könyvre.

Airdropok és átverések

Sajnos itt is előfordulhatnak orbitális átverések. Az új technológiák és piacok esetében, ahol számtalan új, tapasztalatlan felhasználó van, biztos, hogy megjelennek a rosszindulatú szereplők is, akik kihasználva sokak tudatlanságát, jól megszedik magukat.

Na, de honnan lehet tudni, mely airdrop átverés?

Ha olyan vállalat vagy magánszemély rukkol elő airdroppal, aki már komoly hírnévvel rendelkezik a nagyvilágban, kicsi az esély arra, hogy csalással találjuk szemben magunkat, hiszen még egy aprócska átverés is felmérhetetlen érték-és hírnévvesztést eredményezhet.

“Ha egy startup megbukik a Web3-ban, a közönség pénzt veszít. Nem tudom, hogyan szaladgálnék a föld körül, ha a közönség pénzt veszítene” – mondta Vaynerchuk a Cointelegraphnak.

A DeFi, továbbra is a kriptovadnyugat, ahol még nem alakultak ki a játékszabályok, ezért különösen fontos az óvatosság. Érdemes az airdrop iránti ácsingózás közepette alaposan utánanézni az adott projektnek. A kriptotérben mindig érvényes a Don’t trust, verify mantra, vagyis sose bízz semmiben, hanem ellenőrizd azt.

Rossz jel az, ha egy tokeneket kibocsátó projekt nem rendelkezik valódi tervvel, termékkel. Az ingyen token igénylése azzal az ígérettel, hogy később részleteket mondanak majd, veszélyes lehet. A kriptoprojektek többségének van Telegramon, Discordon vagy Twitteren csatornája, ahol a felhasználók kérdéseket tehetnek fel. Ha ezekre viszont nem érkezik sose válasz, akkor az aggodalomra adhat okot.

A kis projektek, akik tényleg szeretnének a kriptotérbe betörni és nemcsak az azonnal pénzlehúzás lebeg a szemük előtt, komoly figyelemre tehetnek szert, ha folyamatosan fejlődnek és növekednek, közös elvek mentén közösséget építenek, majd az ígérteket meg is valósítják.

A közösség számára érték keletkezik, ahogy egyre több ember érdeklődik iránta, tehát ha valaki jól csinálja a kezdeti időszakban, hihetetlen stratégiai jelentőséggel bírhat az airdrop.

Egy nemrégiben készült felmérés szerint azok a decentralizált tőzsdék, amelyek airdroppal kedveskedtek az új felhasználóknak elképesztő ütemben fejlődtek a központosított tőzsdei társaikhoz képest.

Az airdrop pozitív hatással volt a piaci kapitalizációra és a volumen növekedésére, emellett szélesebb körű társadalmi értéket is képviselhetnek, ha például oktatási és közösségépítési célt is szolgálnak.

Az ingyen token osztogatásnak azonban lehetnek hátulütői is. Vaynerchuk szerint “az airdrop nincs ingyen, még a kriptopénzek piacán sem. A kereslet és kínálat az kereslet és kínálat.”

Az airdropnak értéke van, ha takarékosan használják, de ha megállás nélkül ajándékozzák őket, elveszítik vonzerejüket a leendő vagy meglévő felhasználók körében.

Íme néhány negatív példa airdropra: