Az európai elektromos autó hájpnak a feltörekvő országok fizetik meg az árát

Európa, Kína és az USA készen áll az elektromos meghajtásra, de ennek a feltörekvő országok fogják megfizetni az árát.

Európa, az USA és Kína készen áll az elektromos autózásra. A verseny az elektromos autókért még csak most kezdődik. Egy kérdés azonban sokakat foglalkoztat: hová kerül a több százmillió Euro 4-es vagy annál szennyezőbb motorral felszerelt autó? A válasz: a fejlődő országokba. Tehát a környezetvédelem álcája alatt a problémát egyszerűen áttolják más nyakába. Habár a bolygó része Afrika, Kelet-Európa és Dél-Amerika is, a nyugat-európai és amerikai politikusok csak azzal törődnek, hogy ezek a régi gépkocsik ne náluk szennyezzék a levegőt.

A belsőégésű autók – a világon összesen 1,4 milliárd van forgalomban, szemben a mindössze 26 millió elektromos autóval – többsége elhagyja Európát, Kínát és az Egyesült Államokat, és Dél-Amerika, Ázsia, Kelet-Európa és a fejlődő országok felé veszi az irányt, amelyek egyfajta gyűjtőtégelyként funkcionálnak.

Már ma is a világ lakosságának mintegy negyede olyan országban él, ahol az autók legalább 50 százaléka a fejlett gazdaságokból származó használt jármű. A feltörekvő országok növekvő függősége a behozott használt járművektől számos kihívást jelent, nemcsak gazdasági szempontból, hanem a környezeti fenntarthatóság és a biztonság szempontjából is.

Nőhet a használt járművek exportja

A használt járművek fő exportőrei a feltörekvő országokba Európa, Japán, Korea és Észak-Amerika voltak. Jelentős váltás van azonban folyamatban, mivel Kína arra készül, hogy az ágazat egyik főszereplőjévé váljon, miután a kormány 2019-ben bejelentette, hogy első alkalommal engedélyezi a használt autók exportját.

A használt járművek egyik fő problémája a gyakran megkérdőjelezhető minőség. Sok importált jármű régi, rossz állapotban van, és mindenekelőtt nagy mennyiségű légszennyező anyagot bocsát ki. A nyugati országokból 2023-ban behozott autók mintegy negyede nem felel meg a kibocsátási előírásoknak, például az Euro 3-as vagy annál alacsonyabb normáknak, ami veszélyezteti az egészséget és hozzájárul a környezet romlásához. Az elektromos meghajtásra való átállás miatt ezer számra zúdulnak majd az elavult járművek ezekbe a fejlődő országokba.

A Nemzetközi Közlekedési Fórum, röviden ITF szerint a probléma összetett, azonban olyan kulcsfontosságú intézkedések végrehajtásával, mint a jobb nyomon követhetőség, a használt elektromos autók népszerűsítése és az autók műszaki állapotára vonatkozó szigorú kritériumok elfogadása, hatékonyan kezelhető. A nemzetközi intézet szerint csak átfogó és együttműködő megközelítéssel lehet biztosítani a nemzetközi használtjármű-kereskedelem fenntartható jövőjét.

Különösen a használt autók nyomon követhetőségét határozzák meg döntő lépésként a hatékony export- és importkorlátozások bevezetése és egyúttal a szóban forgó járművek minőségének javítása érdekében.