Az UNESCO háborút indított az összeesküvés-elméletek ellen

Az UNESCO legújabb bejelentése szerint fokozott fellépést tervez az összeesküvés-elméletek ellen, amelyek szerintük égető problémát jelentenek világszerte. Az általuk megjelentetett dokumentum szerint csökkent a tudományos és közintézményekbe vetett hitük, amelyek az embereket hajlamosok erőszakra kényszeríteni. A jelentésben említett példák között az éghajlatváltozás tagadásától a választások manipulálásán át a Föld laposnak vallásáig mindent megtalálhatunk.

Az ENSZ részéről azonban megoldással is előálltak az általuk említett problémára. A stratégiájukat még egy június végi brüsszeli konferencián mutatták be, ahol akadémikusok, kormányok és civil szervezetek azért vettek részt, hogy fellépjenek az összeesküvés-elméletek és azok terjesztői ellen. A terv olyan stratégiákat tartalmaz, amelyekkel megelőzhető, hogy az emberek egyáltalán ne higgyenek az effajta elméletekben, valamint olyan eszközöket, amelyekkel fel tudnak lépni az ezekben hívők megfékezésére. És ami leginkább említésre méltó, hogy szerintük az ilyen eszmék elleni küzdelem középpontjában a tanárok és az iskolák állnak majd.

A propaganda és a szólásszabadság számos szakértője azonban arra figyelmeztetett, hogy az ENSZ törekvései veszélyt jelentenek a szólásszabadságra és a szabad véleménynyilvánításra.

„Összeesküvés-elmélet alatt minden olyan állítást, érvet vagy bizonyítékot értenek, amely eltér a kormány és a média által terjesztett propagandától. Nem tudok semmi veszélyesebbet elképzelni a szólás- és a gondolatszabadságra nézve, mint az ENSZ ezen törekvését.” – fogalmazott Mark Crispin Miller, a New York-i Egyetem médiatudományi professzora.

Kezdés az alapoktól

„Az ilyesfajta elméletek és az általuk gyakran közvetített antiszemita és rasszista ideológiák elleni küzdelem az iskolában kezdődik. Azonban ennek megfékezésére a tanárok nem rendelkeznek megfelelő képzéssel. Ezért az UNESCO ma egy gyakorlati útmutatót indít útjára a pedagógusok számára, hogy jobban megtaníthassák a diákoknak, hogyan ismerhetik fel és cáfolhatják meg ezeket.” – mondta Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója.

Az oktatáson túlmenően az ENSZ a sajtóban és a médiában is fel szeretne lépni.

„Ez arra a szélesebb körű munkára épül, amelyet az információs műveltség erősítésének érdekében végzünk. Ezáltal jobban felkészítjük a tanulókat az algoritmusok, a mesterséges intelligencia és a támadó adatgyűjtés világában való eligazodásra.” – folytatta a főigazgató.

A tervek szerint megtanítanák a tanárokat arra, hogyan azonosítsák, majd elemezzék az összeesküvés-elméleteket, miként fejlesszék a diákok ellenálló képességét ezekkel szemben, és hogyan tegyenek különbséget a valódiak és a hamisan terjesztettek között. Például ha egy diák aggodalmát fejezi ki a koronavírus elleni vakcinával kapcsolatban, a tanárokat arra utasítják, hogy közöljék, hogy a vakcina tudományosan bizonyítottan biztonságos. Továbbá azt is tegyék hozzá, hogy fontos, hogy beoltassák magukat a világjárvány megfékezése érdekében.

Másrészt elgondolkodtak azon, hogy egyes tanulók a szülők hatására gondolkodnak ezeknek az elméleteknek a valóságáról. Ebben az esetben a tanárokat arra utasítják, hogy kérjenek segítséget az iskolai tisztviselőktől, és fontolják meg a szülőkkel való közvetített beszélgetést. És abban az esetben, ha egy olyan konteót említenek meg, amely állítólagos gyűlölettel vagy diszkriminációval kapcsolatos, akkor fontolják meg a diákok jelentését a hatóságok felé.

Mi számít összeesküvés-elméletnek?

Az ENSZ dokumentumában két nagy kategóriába sorolja. Az elsőt hagyományos gondolkodásként említik, amelyhez példaként a Watergate-botrányt hozza fel. Szerintük ez valódinak mondható, amelyet bizonyítékokkal lepleztek le.

Második kategóriába már az általuk hamisnak ítélt elméletek tartoznak, példaként megemlítve a madarakat, akikről egyesek azt feltételezik, hogy robotok, és a kormányoknak kémkednek. Erre a következtetésre az UNESCO szerint a túlzott gyanakvás és a bizonyítékok túlértelmezésével jutottak el egyesek.

Az ENSZ dokumentumai különböző okokat is felvázolnak, amelyek miatt hisznek az összeesküvés-elméletekben. Ezek között szerepel a tehetetlenség érzése, a bizonytalanság kezelésének megküzdési mechanizmusai, vagy a kisebbségi státusz igénye. A bizonyítékok nem szerepelnek az összeesküvés-elméletekben való hit egyik okaként sem.

Az összeesküvés-elméletek elleni globális háború

Az ilyenfajta gondolkodás ellen irányuló lépések nem számítanak újkeletűeknek, mivel egyesek már évek óta élen járnak ebben.

Még 2010-ben az amerikai külügyminisztérium a Counter Misinformation Team (Félretájékoztatás elleni csoport) segítségével összeesküvés-elméleteket cáfoló kiadványt publikált.

A Világgazdasági Fórum, amely a „Nagy Újraindítás” programja miatt világszerte kritikák kereszttüzébe került, szintén azon dolgozik, hogy ellensúlyozza az általa félretájékoztatásnak és összeesküvés-elméleteknek nevezett elképzeléseket.

„Az összeesküvés-elméletek terjedésének megállításához kulcsfontosságú, hogy az embereket arra neveljük, hogy figyeljenek a félrevezető információkra. Emellett fontos, hogy megtanítsuk őket bizonyos forrásokkal szembeni gyanakvásra egyaránt.” – jelentette ki a Világgazdasági Fórum.

Igazság vagy téves információ?

A bejegyzés nem maradt visszhang nélkül, és sokan elmondták véleményüket a nem mindennapi kijelentésekről.

„Rengeteg őrült gondolat van az interneten, amelyek közül sok nyilvánvalóan hamis. Az UNESCO csatlakozik ahhoz a cenzúracsoporthoz, amelyhez ma már az Európai Unió, az amerikai kormány, a Világgazdasági Fórum, a közösségi médiaóriások, mint a Facebook és a Twitter, és különösen a Google tartozik.” – magyarázta Patrick Wood, a Citizens for Free Speech igazgatója.

A kritikusok aggodalmakat fogalmaztak meg az UNESCO vezetésével szemben, sőt az új erőfeszítés mögött álló személyekkel kapcsolatban egyaránt.