CRO token elemzés: mikor ébred fel az alvó óriás?

A CRO token a dinamikusan növekvő Crypto.com ökoszisztéma natív tokenje. Cikkünkben alaposabban megvizsgáljuk a token hasznosságát és 2021 utolsó hónapjaira várható árfolyam dinamikáját. A kérdés tehát, megéri-e CRO tokenbe fektetni?

Crypto.com bemutatása

A Crypto.com egy kriptovaluta és fiatpénz utalási alkalmazás, ahol a regisztrált felhasználók kriptovalutákat vásárolhatnak, adhatnak el vagy használhatják utalásra és fizetésre. A termékkínálata magában foglal egy digitális eszköz váltót, egy VISA-kártyát, utalási szolgáltatásokat, kölcsönfelvételi és hiteladási megoldásokat, valamint egy okosszerződés platform blokkláncot.

A Crypto.com natív tokene a CRO, aminek tulajdonosai jutalmakban részesülnek egyes termékek és szolgáltatások használatakor. Például a CRO birtoklásával kedvezményes kereskedési díjakat érhetnek el a váltó használatakor, magasabb kamatot kapnak a stakelt érméikre, illetve a CRO tartása a Crypto.com Visa kártyáját igénylők számára is komoly előnnyel jár, mint például a magasabb CRO pénzvisszatérítés.

A CRO egyben a Crypto.org blokklánc elszámolási instrumentuma, ahogy például a Binance Smart Chain és a Binance tőzsde esetében a BNB Binance coin.

CRO token elemzés: mikor ébred fel az alvó óriás?

A CRO token ára 2021. január óta 212.53%-ot emelkedett és aktuális egységára ~0.186USD. A piaci kapitalizációja 4,693,149,325 dollár és a 38. legértékesebb kriptovaluta piaci kapitalizáció alapján a piacon. Az év elején a CRO a 25. helyet foglalta el a piaci érték rangsorban. A rangsorban való lefelé csúszása annak a jele, hogy mennyire komoly volt a kriptográfia eszközök piaci felértékelődése idén.

Úgy látszik, hogy a CRO rendelkezik minden olyan faktorral, amely szükséges ahhoz, hogy egy bikapiacon a győztesek között tudhassuk. De akkor vajon miért nem ment át ugyanolyan csillagászati értéknövekedésen, mint ahogy tette a Binance Coin (BNB), a Solana (SOL) vagy éppen a Cardano (ADA) ?

A cikkben igyekszünk ezekre a kérdésekre is válaszolni. Felvázoljuk azokat a kihívásokat, amelyekkel a CRO és a Crypto.com az évben kénytelen volt szembenézni, és amik valószínűleg visszatartották az árát. Ide tartozik például a botrányos átállás az MCO tokenről CRO-ra, ami a 2017-es ICO-ja során még mint a Crypto.com natív tokenje volt a befekektőknek értékesítve és szinte ugyanazokkal a funkciókkal rendelkezett, mint a szerepét átvett CRO token.

Előfordulhat, hogy a CRO viszonylag lanyha piaci szereplése csak egy késleltetett reakció és a legjobb még várat magára az amúgy nagyra nőtt vállalat történetében. A token uptrend potenciálja evidens, különösképp ha figyelembe vesszük a Crypto.com aktivitását, partnerségi bejelentéseit stb.

Cégtörténet

A Crypto.com-ot 2016-ban alapította a jelenlegi vezérigazgató Kris Marszalek még Monaco néven. Akkor még mint egy Visa kártyára épülő fizetési átjáró volt a következő szlogennel: “Töltsön bárhol, díjak nélkül”.

2017 első felében a vállalat elindította natív tokenjét, az MCO-t, amelyet egy ICO forrásbevonás keretében értékesítettek. Az ICO-ra 2017. május 18. és június 18. között került sor. A cégnek a forrásbevonással ~26.7 millió dollár tőkét sikerült összegyűjtenie 12,135,542 MCO token publikus értékesítésével, ami a teljes tokenkínálat körülbelül harmada.

2018 júliusában a vállalat bejelentette, hogy a márkanév újjáépítése érdekében felvásárolja a Crypto.com domain nevet, ekkor indult meg a dombornyomású Visa-kártyák kiszállítása is. Ugyanebben az évben a vállalat bejelentette a crypto.com platform blokkláncának elindítását, amelynek a vezető natív tokene a CRO token lett.

2019-ben a vállalat több szolgáltatást is bevezetett. Ez magában foglalta a kripto<->kripto váltás elindítását, amely fő célja egy szélesebb körű egyablakos megoldás a kereskedők számára. Ugyanebben az évben a vállalat a Celsiushoz és a BlockFi-hoz hasonlóan egy központosított kriptovaluta kölcsönzési és hitelezési szolgáltatást kezdett kínálni. Ezeket a szolgáltatásokat Crypto Earn és Crypto Credit pontokban lehet megtalálni az alkalmazáson vagy a honlapon. Szintén 2019-ben indult meg a Crypto.com kártyák kiszállítása az uniós országokba, köztük Magyarországra is.

2020-ban a vállalat piacra dobta a nem-letétkezelői DeFi tárcáját, amihez nem-letétkezelői swap szolgáltatás is indult. Ez volt az az év, amikor a Crypto.com vezetősége az MCO token fokozatos kivezetése mellett döntött, és az MCO tulajdonosok tokenjeit CRO tokenre váltotta át. Közben a cég VISA-kártyája egyre több régióban vált elérhetővé.

2021-ben a cég egy nem cserélhető token (NFT) piacteret indított, amellyel az OpenSea babérjai kíván törni. Az NFT piactérnek külön elérhetősége van és olyan alkotók és brandek találhatóak fenn rajta NFT-ikkel, mint Snoop Dogg, Mr.Brainwash, az Aston Martin és a Serie A liga.

CRO token a Crypto.com kártyához

CRO token elemzés: mikor ébred fel az alvó óriás?
Szükséges CRO a kártyaszintek feloldásához

A Crypto.com VISA kártyák magasabb szintjeinek feloldásához nagy mennyiségű CRO-t kell birtokolni. A magasabb kártyaszintek változatos előnyökkel járnak, mint a repülőtéri lounge használata, több CRO pénzvisszatérítés, ingyenes Amazon Prime, illetve Expedia és Airbnb kedvezmények.

A Crypto.com Visa Card egy előre feltölthető kártya. Hasonlóan működik a bankszámla-alapú betéti kártyákhoz, de ahelyett, hogy bankszámlához lenne kötve, az előre fizetett kártyákat a Crypto.com appon vagy weblapon keresztül lehet feltölteni. A kártya feltölthető más bankszámlákról, hitel-/betéti kártyával vagy kriptovalutával is.

CRO hasznossága a Crypto.com Pay tárcaalkalmazáson belül (mint: fizetés boltokban, NFT-tokenek vásárlása, ajándékkártyák, mobil feltöltés, kriptó küldése ingyen barátoknak, 10% pénzvisszatérítés)
Négy blokklánc platform Google Trend webes statisztikája az elmúlt 12 hónapban világszerte
CRO token elemzés: mikor ébred fel az alvó óriás?
A crypto.com kifejezés jól teljesített Magyarországon is az elmúlt 12 hónapban

A Google Trend adatok alapján összehasonlítva a „crypto.com” keresési kifejezést három másik, magasabb piaci értékű kriptovaluta projekttel azt jelzi, hogy a crypto.com és a CRO token alulértékelt a keresési érdeklődés tekintetében.

A Crypto.com szolgáltatásai egyébként különösen népszerűek voltak már a fenti 12 havi időszakot megelőző periódusban is a kelet-ázsiai pénzügyi központokban, mint Hongkongban és Szingapúrban, azóta Magyarországon , Bulgáriában és Kanadában, illetve a skandináv régióban kezdett ismertséget kiépíteni. Hongkong egyébként nem meglepő, hiszen a Crypto.com székhelye Hongkongban található.

Használat

2021. február 24-én a vállalat bejelentette, hogy átlépte a 10 milliós felhasználói határt. A mérföldkő mindössze négy hónappal az ötmilliós határ átlépése után érkezett, ami azt jelzi, hogy a vállalat és en block a teljes iparág gigantikus lendületben volt 2020 vége és 2021 eleje között. A Crypto.com alapítója és vezérigazgatója, Kris Marszalek egy blogbejegyzésben kifejtette, a vállalat bevételei 2020-ban a 10x-szeresére növekedtek.

A SimilarWeb adatai alapján a Google Play áruházban a Crypto.com mobilalkalmazás jelenleg a 7. legnépszerűbb ingyenes pénzügyi alkalmazás az Egyesült Államokban és a 11. Magyarországon. Magyarországon szeptemberben ~7100 letöltése volt az alkalmazásnak, ami 16.14%-kal magasabb, mint egy hónappal korábban. Szingapúrban ez az 5. legnépszerűbb ingyenes pénzügyi alkalmazás az olyan alkalmazások felett, mint a PayPal. Ez a legnépszerűbb mobil kriptovaluta alkalmazás Szingapúrban.

iPhone-okra a Crypto.com alkalmazás valamivel kevésbé népszerűbb az Egyesült Államokban, és a 22. helyen tanyázik, míg Magyarországon a 10. helyen a pénzügyi alkalmazás kategóriában.

Android Crypto.com alkalmazás Similarweb országonkénti rangsor. Szingapúrban első helyezett a top ingyenes alkalmazások között.

A SimilarWeb jelentése szerint a crypto.com weboldalt 9.43 millióan látogatták meg 2021 szeptemberében. Ez ~40%-kal több az előző hónaphoz képest, de elmarad a 2021 májusában mért számoktól, amikor a hónapban összesen 13 millióan látogatták el a webhelyre. A SimilarWeb jelenleg a világ 5680. leglátogatottabb webhelyeként listázza. Ez valamivel magasabb, mint az Egyesült Államokban elért helyezése, ahol a 7287. helyen áll. A pénzügyi oldalak rangsorában a világ 67. leglátogatottabb webhelye a crypto.com.

A mobilalkalmazások statisztikáival ellentétben sokkal több webes platform rangsorol magasabban, mint a crypto.com, ilyen például a kraken.com, a binance.com vagy éppen az axieinifinity.com.

A Crypto.com blokklánc

A CRO egyik eredeti célja, hogy a Crypto.org blokklánc natív pénzügyi egysége legyen. A Crypto.org a Crypto.com publikus blokklánc protokollja. A felhasználók és a kereskedők közötti tranzakciók gyorssá és olcsóvá tételére összpontosítva tervezték. A lánc kifejezetten a mobilos fizetések használatára lett kialakítva. Ez áll a mobiltárca fizetési, kereskedési és DeFi megoldásai mögött.

A Crypto.org blokklánc feladata a Crypto.org Pay, a vállalat mobil fizetési megoldásának támogatása. Egyelőre csak a CRO-n keresztüli utalásokat támogatja.

A platform a Cosmos SDK és a Tendermint Core Byzantine Fault Tolerance (BFT) konszenzusmechanizmusát használja, ezeket használja még például a Binance Smart Chain és a Terra is.

Ez a konszenzus a proof-of-stake modellen alapul. A Crypto.org blokklánc résztvevői közvetlenül részt vehetnek a hálózat működésében azáltal, hogy validátorokká válnak, vagy delegálhatják a CRO tokenjüket egy validátorhoz, ami a nevükben stakel a hálózaton. A validátorok a validátori feladat elvégzéséért cserébe a blokkjutalmak egy százalékát számítják fel a delegátoroknak, a blokkjutalmak elosztása on-chain történik. Nincs minimális delegálási megkötés, de létezik egy 28 napos zároláselállási időszak, amely alatt a delegálók nem részesülnek jutalomban. A delegátorok megváltoztathatják a validátorukat, anélkül, hogy fel kellene oldaniuk a stakelt tokeneket.

A crypto.org hálózat kétféle csomópontot különböztet meg. A validátor csomópontok felelősek a tranzakciók érvényesítéséért és új blokkok felfűzéséért a láncra, míg a teljes csomópontok lekérik az adatokat a blokkláncról, és továbbítják azokat a validátor csomópontok felé. A validátor csomópont futtatásához a számítógépek folyamatos futtatására van szükség.

crypto.org/explorer/ blokkláncfelfedező

A hálózaton mindig 100 validátor csomópont aktív, amik a teljes stakelt tokenek alapján vannak rangsorolva.

A crypto.org blokkláncon kétféle jutalom létezik. A blokkjutalmakat a tranzakciók érvényesítéséért és a blokklánc új blokkjainak felfűzéséért lehet kapni. Ezenkívül tranzakciós díj bónusz is elérhető a validátorok számára, aminek fő célja a csomópontok közötti kommunikáció ösztönzése.

A CRO tulajdonosok egyben részt vehetnek a Crypto.org Chain döntési mechanizmusában, ahol a stakelt CRO szolgál szavazási mechanizmusként.

Márkaépítés

Szeptember 22-én a Crypto.com bejelentette, hogy nyolc számjegyű szerződést írt alá a Philadelphia 76ers NBA kosárlabda csapatával. Az üzlet magában foglalja a crypto.com mezeken és a 76ers Wells Fargo arénában történő feltüntetését. Az üzlet csak egy azon lépések között, ami azt demonstrálja, hogy a vállalat kész új ügyfelek elérésére.

A Crypto.com eddig közel 500 millió dollárt költött szponzori ügyletekre az elmúlt években. 2021 szeptemberében a társaság partnerségre lépett a francia futballóriással, a Paris Saint-Germain-nel. Ezt megelőzte a partnerség a Montreal Canadians jégkorong csapattal, az UFC-vel, az Aston Martin Forma-1-es istállóval és a F4natic e-sport csapattal.

Steven Kalifowitz a Forbes.com-nak adott interjújában kiemelte a Crypto.com kultúrára összpontosító márkaépítési stratégiáját: “A kriptó nem csak egy cipő. Ez nem egy árucikk, bőrönd vagy hasonló. A kriptókba való belépés nagyon is kulturális jelenség.”

Az ügyletek közé tartoznak NFT-khez kapcsolódó programok kifejlesztésének tervei, amelyeknél Crypto.com alapú utalásokat használnának a csapatok rajongói között.

A CRO árfolyama a magas renoméjú szponzori bejelentésekre jól reagált, de általában elhalványította jelentőségét az épp aktuális kedvelt token vagy érme még robusztusabb szereplése, mint például az etheré (ETH), solanáé (SOL) vagy éppen az AVAX tokené.

A félresikerült tokencsere és magyarázata

A CRO token árának egyik legnagyobb visszatartója az MCO tokencsere és a CRO token ökoszisztémára való áttérés.

2020. augusztus 3-án a Crypto.com bejelentette, hogy ökoszisztéma-szintű MCO – CRO tokencsere fog történni. Ez azt jelentette, hogy az MCO tokennek, ami az eredeti Crypto.com hasznossági token volt, nem lesz többé funkciója.

A tokencsere egy előre meghatározott képlet alapján történt, ahol az MCO 30 napos volumenű súlyozott átlagárát és a CRO 30 napos súlyozott volumenű átlagárait használta. Abban az időben 1 MCO mintegy 27.64 CRO tokent ért. Ezen felól lehetőség volt egy 20%-os CRO korai cserebónusz igénylésére is azoknak a felhasználóknak, akik hajlandók voltak 180 napig a Crypto.com tőzsdén stakelni az új CRO tokeneket. Akik meglépték, azok 33.17 CRO-t kaptak minden egyes MCO-ért.

A sorok között olvasva világos, hogy az MCO tulajdonosok miért voltak annyira csalódottak a csere miatt. A cserét megelőző években a CRO értéke gyorsabban emelkedett az MCO-val szemben. A CRO annak idején csak a Crypto.com tőzsdén volt listázva, míg MCO tokenre volt szükség a Crypto.com Visa kártyaprogramjához.

A közösség szerint a CRO emelkedésének kulcsfontosságú tényezője a csere előtt a Crypto.com tőzsde célzott népszerűsítése volt. Abban az időben a közösség úgy vélte, hogy ez egy szezonális kampány csak, egy új termék megjelenésének népszerűsítésére, és hogy a marketing utána az MCO token és a kriptokártya-program irányába terelődik vissza.

Számos Crypto.com felhasználó a lapos MCO árfolyamot figyelve lehetőséget látott arra, hogy olcsón bevásároljon belőle és magasabb prémium Crypto.com kártyához juthasson, amihez magasabb MCO stake-re volt szükség. Amikor azonban a CRO tokenre való áttérés megtörtént, az egyben azt jelentette, hogy nem férhettek hozzá a kártyákhoz, mert ahhoz a csere után CRO-ra volt szükség. A CRO felértékelődött az MCO-val szemben, és úgy tűnt, hogy a csere azokat a felhasználókat bünteti, akik nagyobb MCO készletet birtokoltak.

Az MCO hosszú távú tulajdonosai és az ICO-ba befektetők szintén csalódottak voltak. A swap ugyanis előnyben részesítette az újonnan létrehozott CRO-tokentulajdonosokat az MCO-tulajdonosokkal szemben. A korai MCO befektetők már a vállalat kezdete óta támogatták a projektet, forrásokat biztosítottak ahhoz, hogy nagyvállalattá fejlődjön. Azért vásárolták be az MCO tokenből, mert a fehérkönyvben leírták az MCO pontos szerepét és funkcióját az ökoszisztémában. A Crypto.com a cserével önkényesen felrúgta a fehér könyvben leírtakat, egy teljesen új tokengazdaságot, szerkezetet és kialakítást állított fel.

Ami még tovább súlyosbította a helyzetet, hogy a Crypto.com a csere idején szinte az összes CRO tokent birtokolta, és korábban azt ígérte, hogy a CRO és az MCO külön tokenként, külön hasznossággal fog létezni az ökoszisztémában. Nem meglepő, hogy a Crypto.com közösségben sokan dühösek voltak, és elkezdték bennfentes kereskedelemmel vádolni a Crypto.com menedzsmentjét. Sok kezdeti felhasználó döntött úgy, hogy inkább kilép az ökoszisztémából.

De vajon miért lépte meg a Crypto.com a tokencserét? Először is, ha csak egy tokennel rendelkezik az ökoszisztéma, akkor az nagyban leegyszerűsíti a Crypto.com működését és a felhasználók életét. Ha csak a CRO token felel a kártyaprogramért, a hitelfelvételi és kölcsönzési termékért, funkcionál a blokklánc natív tokenjeként, akkor nem kell két egymást átfedő token árát követni és menedzselni (már amennyire lehet menedzselni), vagy a vele járó tokenek közötti váltásért felelni.

Az MCO elhagyása mögött egyben szabályozási indokok is lapultak. Az MCO volt a token, amelyet a Crypto.com az ICO forrásgyűjtés során bevezetett, ami azt jelenthette, hogy a vállalat potenciálisan szembekerül a pénzfelügyeletekkel, mint a SEC-kel, amiért nem regisztrált értékpapír bevezetést hajtott végre. Az olyan ICO tokenkibocsátók, mint a Boon, Coinspark és FLiK projekteket jóval az ICO forrásbevonásuk után vádolt meg értékpapír csalással a SEC. Az eredeti ICO token kiiktatása egy nem szokványos stratégia lehetett, de ezzel megvédte a vállalatot az értékpapír csalás potenciális vádjától. Szintén fontos megjegyezni, hogy a tokencsere egyszeri esemény volt.

További kihívások

A crypto.com subreddit tavalyi legelső bejegyzésének címe: „Nyílt levél a crypto.comhoz”. A bejegyzés 1 800 felszavazást kapott és sok-sok plecsnit a redditelőktől. A bejegyzés kezdetben dicséri a céget: “Több partnerkapcsolatot alakítottak ki, csökkentették az érmék vásárlásához szükséges összeget, és új tokeneket listáztak.” írja u/nemli12.

De ezután u/nemli12 kitér a problémákra is, különösen ami az ügyfelek a fiókjaikhoz való hozzáférését jelenti, ami különösen szembeötlő a magas keresleti időszakokban. A redditor kitér az alkalmazás rossz felhasználói élményére, kijelentve, hogy mikor a legnagyobb szüksége  volt rá, nem tudott hozzáférni a fiókjához.

A felhasználó ezután egy „unalmas alkalmazást” kér, amely minden rendelkezésre álló funkcióval működik. Véleményt több felhasználó ossza a komment szekcióban. A legolvasottabb komment szerint: “Biztosan rengeteg pénzt költenek marketingre és vevőszerzésre. Esetleg a pénzt egy olyan alkalmazásra kellene külteni, ami stabil, skálázható, és lehetővé teszi számunkra a limitáras megbízások kiadását.”

Egyébként az appal folyamatosan gondok vannak. Volt, amikor elutasították a kártya tranzakciókat, vagy éppen nem működik az alkalmazás. Nem meglepő módon ezek a zavarok mindig olyan időszakban történnek, amikor a kriptográfia legnagyobb pénzügyi eszközei, a bitcoin (BTC) és az ether (ETH) éppen ralizik.

Végszó

A Crypto.com egy egyablakos alkalmazást épített fel a kiskereskedők és kisbefektetők számára. Rendelkezik mindennel, amire egy kriptovaluta kereskedőnek vagy kezdő “nocoinernek” szüksége lehet. Azonnali és származtatott ügyletek, centralizált és decentralizált finanszírozási szolgáltatások, NFT-k, PoS megoldások, stake jutalmak stb. A cég egy behemót, amely az egyik leghíresebb és leggyakrabban használt platform a kriptográfia eszközbefektetések területén.

A tokene ugyanakkor alulteljesít a kriptovaluta piacok többi szereplőjéhez képest. Ez némileg meglepő, tekintettel a projekt láthatóságára és népszerűségére. Ha jobban szemügyre vesszük a CRO tokent és a Crypto.com projektet, akkor úgy látszik, hogy az MCO token kiiktatása átmeneti savanyú ízt hagyott a projekt korai támogatóinak körében. A Crypto.com termékek használhatósága szintén kérdéseket vet fel, a platform stabilitása továbbra is kiszámíthatatlan és hajlamos a behalásra a nagy volumenű kereskedési időszakokban.

Ennek ellenére a vállalat agresszív márkaépítése és kultúra alapú marketingstratégiája figyelemre méltó. Márkanevét a világ legnagyobb kosárlabda-, motorsport-, MMA-, foci és amerikai futball rendezvényeinek középpontjába teszi. A nevét demográfiai csoportoknak értékesíti.

Innen szemlélve elkerülhetetlennek tűnik, hogy a Crypto.com növekedni fog és még több felhasználót szerezzen a jövőben. Amennyiben képes lesz kezelni az app stabilitási problémáit, a CRO értéke nagy eséllyel emelkedni fog.

Használd a partnerkódunkat és 25$ üti a markodat regisztrációkor: qb3xd9iuf8

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük