Csődbe mehet a Temu Trump vámjai miatt?

A Temu tulajdonosa komoly veszteséget könyvelt el – Trump vámjai is közrejátszottak

A kínai PDD Holdings, a rendkívül népszerű Temu online piactér tulajdonosa, 2025 első negyedévében 38%-os nyereségcsökkenést jelentett be az előző év azonos időszakához képest. A vállalat szerint ennek több oka is van – a hazai verseny éleződése mellett Donald Trump új kereskedelmi intézkedései is komoly csapást mértek a globális terjeszkedésre.

Mi történt pontosan?

A március 31-ével zárult negyedévben a PDD Holdings nyeresége 16,09 milliárd kínai jüanra (kb. 2,22 milliárd dollár) esett vissza. Bár a bevételek 10%-kal emelkedtek és elérték a 13,18 milliárd dollárt, a profit mégis jelentősen csökkent.

Lei Chen vezérigazgató szerint a csökkenés fő oka a kínai e-kereskedelmi piacon zajló intenzív verseny. A vállalat hazai platformja, a Pinduoduo komoly kihívásokkal néz szembe olyan szereplőkkel szemben, mint az Alibaba-féle Taobao vagy a JD.com.

Trump és a vámháború hatása

A globális üzletmenetre azonban még súlyosabban hatottak az Egyesült Államok új kereskedelmi szabályai.

Donald Trump elnök februárban ismét vámokat vezetett be a kínai termékekre – ezek mértéke kezdetben 10% volt, de bizonyos termékek esetén elérte a 145%-ot is. Bár jelenleg a legtöbb árura ideiglenesen csak 30%-os vám vonatkozik, ez még mindig súlyos terhet ró a kínai exportőrökre.

Különösen érzékenyen érintette a Temut, hogy május 2-án bezárult az úgynevezett de minimis kiskapu. Ez a szabály eddig lehetővé tette, hogy 800 dollár alatti csomagok vámmentesen jussanak be az USA-ba. A Temu sok apró, olcsó terméket árul, így ez az intézkedés az egyik legnagyobb ütés volt a cég számára. Április 25-én emiatt meg is emelték az áraikat, hivatkozva a globális kereskedelmi szabályozás változásaira.

Hogyan reagál a cég?

A cégvezető szerint a Temu igyekszik alkalmazkodni a változó környezethez:

„Bár a külső szabályozási környezet drámai változásokon megy keresztül, mi továbbra is azon dolgozunk, hogy stabil árakat és megfelelő kínálatot biztosítsunk a fogyasztóknak világszerte.”

A Temu egyik válasza az is lehet, hogy növeli az amerikai és más helyi raktárkészleteit, hogy kevesebb áru érkezzen közvetlenül Kínából, így elkerülhető legyen a magas vámteher.

Mi várható a jövőben?

Bár a PDD Holdings nem kommentálta hivatalosan a profit helyzetet, a cég jelezte: továbbra is azon dolgoznak, hogy megerősítsék jelenlétüket a globális piacokon, és támogatást nyújtsanak a helyi kereskedőknek.

A vámháborúk hatása tehát már most is jól érzékelhető.

A Temu, amely a fiatalok körében villámgyorsan népszerűvé vált, nehéz döntések előtt áll. A kérdés most az, hogy tud-e tartósan megkapaszkodni a nyugati piacokon – vagy a kereskedelmi háború újra visszaveti a kínai techcégeket a saját határaik mögé.