Franciaország eltávolíttatta a kriptocégek reklámait a Forma 1-es autókról

Franciaország arra kényszerítette a Forma 1-es csapatokat, hogy távolítsák el a kriptoszponzorokat az autókról, és a hírek szerint a kriptomarketing uniós szintű betiltása is napirenden van.

A kriptovaluták és kriptovállalatok marketingjét tiltó francia szabályozás arra kényszerítette a Forma 1-es csapatokat, hogy távolítsák el ezen vállalatok reklámait az autókról. A RacingNews365 értesülései szerint az egész EU-ra kiterjedő kriptomarketing-tilalom jöhet.

A francia felügyeleti hatóság, az Autorité des Marche Financiers (AMF) a pénzügyi piacok szabályozásáért felelős, és dönt arról, hogy mit lehet reklámozni és mit nem. Az AMF a “kripto” kifejezést általános fogalomnak tekinti, amely magában foglalhatja a valutákat, tárcákat és tőzsdéket is. Míg egyesek regisztráltak az AMF-nél, mások nem. Ezért minden, ami a “kripto” kifejezés alá tartozik, szigorú reklámtilalom alá esik.

A 2022-es Francia Nagydíjra július 22. és 24. között került sor. A szabályozási következmények tudatában egyes szponzorok úgy döntöttek, hogy kimaradnak, míg mások jogi tanácsot kértek.

Érintett márkák

Tíz F1-es csapatból nyolcnak van jelenleg legalább egy kriptovállalat szponzora. Mivel a reklámtilalom következményei súlyosak, néhány szponzor beadta a derekát, és úgy döntött, hogy nem él a márkaépítési jogával Franciaországban.

A Crypto.com, amely az F1 globális partnere és az Aston Martin csapat szponzora, a RacingNews365-nek nyilatkozva elmondta:

“A Crypto.com úgy döntött, hogy nem él a márkaépítési jogával ezen a versenyen. De továbbra is az F1 globális partnere marad, és arra számítunk, hogy ezeket a jogokat más módon is kihasználjuk majd a jövőbeli versenyeken.”

Hasonlóképpen az Alpine csapat is eltávolította a Binance logókat, az Alpha Tauri pedig a Fantom ökoszisztémát távolította el autóiról, hogy elkerüljék a francia felügyelőséggel való vitákat.

A Red Bull Racing viszont mindkét szponzorát, a ByBitet és a Tezost is meghagyta a versenyre. Amikor a francia szabályozásról kérdezték őket, a szóvivőjük elmondta, hogy jogi csapatuk tisztában volt a helyzettel, és úgy döntöttek, hogy az autóikon lévő logók nem tartoznak az AMF szabályozása alá.

A Mercedes csapata is hasonló döntést hozott a Velas megjelenítéséről. A csapat bizalommal fordult a Velashoz, és azt a tájékoztatást kapták, hogy a reklám nem tartozik az AMF szabályai alá. A Mercedes csapata úgy nyilatkozott:

“A Velas Network AG tájékoztatott minket arról, hogy nem nyújt olyan szolgáltatásokat, amelyek az [AMF] regisztrációját igényelnék, ezért nincs reklámtilalom a Velas logónak a Scuderia Ferrari eszközein való használata tekintetében a Francia GP keretein belül.” – írta a csapat.

Franciaország a kriptóról

Franciaország mindig is nagyon merev volt az F1-es futamok reklámszabályait illetően. Az ország rendelkezik az egyik legszigorúbb reklámtörvénnyel, és már betiltotta a dohány-, alkohol- és szerencsejáték-reklámokat. A RacingNews365 szerint az EU példát vehet Franciaországról, és marketingtilalmat rendelhet el bizonyos kriptovalutákra és platformokra vonatkozóan.

Franciaországban az egyik legnagyobb a kriptopénzek elfogadottsága Európában. A Gemini Global State of Crypto 2022 jelentése szerint a franciák 16%-a rendelkezik kriptovalutával. A magas jövedelmű családok körében ez az arány 62%-ra emelkedik. Emellett Franciaország élen jár a kriptoszférában a nemek közötti egyenlőség terén is, a kriptotulajdonosok több mint 45%-a nő. Ezen kívül a franciák 8%-a azt is mondta, hogy valószínűleg év végéig kriptót fog vásárolni.