Gázolajár-emelkedés: a világ minden pontján kilőttek az üzemanyagárak

Már az amerikai gazdaság is durván érzi az üzemanyagok, főként a gázolaj áremelkedését, Európában pedig újabb országokban vezetnek be hatósági áras korlátozásokat. Itthon az ársapka nélkül már a 700 Ft/literes árat közelítené meg a dízel ára.

Magyarországon július 1-ig tart a jelenleg az üzemanyagokra kivetett árstop, amely 480 Ft-nál húzta meg a literes árat. Ez azonban nem változtat azon, hogy a hatósági áras szintnek már köze sincsen a globális piacokon jelenleg elérhető piaci árhoz. A holtankoljak.hu portál szerint, amennyiben az árstop megszűnne, már most majdnem 700 Ft lenne a gázolaj ára, míg a 95-ös benzint literenként 630 Ft felett lehetne megvásárolni.

Az elmúlt hetekben nemcsak hazánkban, de a környező országokban is újfent limitálták az üzemanyagárak maximális szintjén a gázolajár-emelkedés miatt. A szlovén kormány tegnap a 95-ös benzin kiskereskedelmi árát 1,56 euróban, az dízel kiskereskedelmi árát 1,668 euróban rögzítette. Ez az árstop három hónapig tart majd a közlemény szerint.

Nemcsak az orosz agresszió miatt alacsonyak a globális üzemanyagkészletek, az amerikaiak helyi termelése is negatív rekordokat dönt

Az üzemanyagárak nemcsak Európában szálltak el az elmúlt hónapokban, de az amerikai gazdaságban is éreztetik hatásukat. Az átlagos amerikai dízelárak rekordot döntöttek hétfőn, amikor a gallononkénti ár az 5,54 dollárt is elérte (ez literenként nagyjából 1,46 dolláros árat, azaz kb. 526 Ft-os átlagot jelentenek). Emellett az elmúlt négy évtized legnagyobb inflációját is „élvezhetik” jelenleg az amerikaiak, ennek növekedése pedig az egyre szűkösebb gázolaj kínálat miatt ott is és a világ minden pontján egyre komolyabb hatással lesz a teljes gazdaságra. Az amerikai központi bank, a Fed az infláció kordában tartása végett az elmúlt két évtized legjelentősebb alapkamat-növelését jelentette be a napokban.

Az amerikai gázolajkészletek a tavalyi évhez képest is nagyon komoly csökkenést mutatnak az USA-ban is; az ötéves átlaghoz képest pedig csaknem 22%-kal alacsonyabb a készlet jelenleg. Ehhez hasonló szintet csak 2008-ban produkáltak. A keleti-parti részeken még ennél is rosszabb a helyzet: a finomítók kapacitása csaknem a felére csökkent az elmúlt évtizedben, nem kis mértékben a Covid miatti keresletzuhanás miatt.

A Covid utáni növekvő kereslet és a belengetett európai olajembargó szinte biztossá teszi, hogy a következő hónapokban a gázolajár-emelkedés tovább folytatódik. Mivel pedig a gázolaj az alapja a teljes ellátási láncnak, az üzemanyagárak növekedése szinte elkerülhetetlen, hogy tovább gyűrűzzön a teljes globális gazdaságban.