Gigantikus méretű tengeralattjárót bocsát vízre a kínai hadsereg

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Olyan információk láttak napvilágot a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg „Type-100” típusú csúcstengeralattjárójáról, melyek alapján átveheti a helyet az orosz „Projekt 941 Tájfun”-tól, mint a valaha épített legnagyobb tengeralattjáró. A 100-as szám a típus nevében a Kínai Kommunista Párt alapításának századik évfordulójára hivatott utalni, mint ahogy az időzítés is.

Az óriás 48 (!) víz alól indítható ballisztikus rakétát és több nukleáris robbanófejjel ellátott torpedót is képes cipelni. A járművet bár április elsején fedték fel, létezése koránt sem áprilisi tréfa.

A hajó 210 méteres hosszával mintegy 35 méterrel hosszabb a korábbi orosz / szovjet rekordernél, szélessége pedig körülbelül 30 méter. Bár súlyával kapcsolatban még csak spekulálni lehet, ha a 48,000 tonnás orosz tájfunt és a kettő közötti méretkülönbségeket vesszük alapul, akkor körülbelül 58 ezer tonnát kapunk. Persze ez csak találgatás, hiszen fogalmunk sincs a felhasznált anyagokról, belső kialakításról stb., mindazonáltal kétségkívül jócskán nehezebb lehet a korábbi rekordernél.

Viszonyításképpen azért még ezek a számok is távol állnak az óceán valódi óriásaitól, hiszen a legnagyobb konténerhajók súlya a 200 ezer tonnát is meghaladhatja. Rakomány nélkül.

Ezzel a Type-100 négyszer nagyobb az amerikai hadsereg Ohio osztályú tengeralattjáróinál, továbbá kétszer annyi ballisztikus rakétát képes cipelni, hiszen az Ohio osztályú tengeralattjárókra „csupán” 24 darab fér, Ami a világ bármely pontját célba venni képes, tömegpusztító robbanófejjel szerelt torpedókat érinti, ezekből 8 darabot vihet bevetésre.

Az interkontinentális torpedók a spekulációk alapján az orosz gyártmányú „Poseidon” rakétákhoz hasonló technológiával rendelkezhetnek, védekezni ellenük kifejezetten nehéz. Elemzők szerint ez nem véletlen, Oroszország feltételezhetően eladhatta a technológiát Kínának, ahol aztán a saját igényeik szerint továbbfejlesztették azt.

Az óriási méret és egyéb részletek arról árulkodnak, hogy a tengeralattjárót kifejezetten Kína egyre növekvő sarkköri ambícióinak támogatására építhették. A jármű hátulján egy nyitható hangár is található, amiből egy kisebb tengeralattjárót képes kibocsátani, bizonyos feltételezések szerint kifejezetten szabotázs feladatok céljából, például konfliktus esetén tenger alatt húzódó kábeleket elvágni.

Azért azt érdemes megemlíteni, hogy míg a Type-100 elrettentő lehet, szovjet párját pont az óriási méretei miatt vonták ki a szolgálatból. 1981 és 1989 között egy kivételével mindegyik 941 es szovjet tengeralattjárót beolvasztották, mivel a méreteinél fogva egyszerűen nem volt praktikus fegyver; túl könnyen észlelhető, túl könnyen eltalálható, túl nehezen védhető, megsemmisülése esetén pedig hatalmas veszteség. Az új Type-100 pedig a 941-nél is másfélszer nagyobb.

Kapcsolódó:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.