Lerántották a leplet a rendőrség titkos módszereiről

Önvezető autókat vetnek be a rendőrök nyomozásaik során – így próbálnak minél több adathoz jutni, miközben földbe tiporják az ember magánéletét.

A vezető nélküli autók, avagy a teljesen önállóan közlekedő robotautók videokamerákkal rögzítenek mindent maguk körül, amelynek felvételeit a vállalatok arra használnak, hogy javítsák a járművek biztonságát és működőképességét. Vagy legalábbis ez volt az elsődleges koncepció. Mint kiderült ugyanis, a General Motors Cruise és az Alphabet Waymo elhallgatják, hogy az általuk rögzített felvételekhez a rendőrség is hozzáférhet. Sőt, a San Franciscó-i rendőrség korábban már használt ilyen járművek által készített felvételeket nyomozásaik lebonyolításakor.

„Az autonóm járművek folyamatosan rögzítik a környezetüket, és potenciálisan segíthetnek a nyomozásban.olvasható az autonóm járművekről szóló feljegyzésben – Már többször is hozzájárultak a rendőrség munkájához.”

A jelentés a Waymo és a Cruise vállalatot említi elsősorban „bűntársként”, bár azt tudni kell, hogy mára már egyre több önműködő autókra szakosodott vállalat lát napvilágot. A Cruise szóvivője a következőképpen reagált a vádakra:

Szorosan együttműködünk a bűnüldöző szervekkel, közös célunk, az utak biztonságosabbá tétele érdekében. Megosztjuk a felvételeket és egyéb adatainkat, ha érvényes parancsot vagy idézést kapunk, de önkéntesen is megtehetjük azt, ha a közbiztonság veszélyben van. A Cruise mindig is szorosan együttműködött a közösséggel a közlekedés biztonságosabbá, tisztábbá és elérhetőbbé tétele érdekében, és ez a jövőben sem lesz másképp.”

A Waymo közölte, hogy a vállalat „megköveteli, hogy az információkat és adatokat kérő bűnüldöző szervek jogi eljárásokat kövessenek”, és érvényes parancs bemutatására kötelezik azokat. Korlátozzák, de akár el is utasítják az olyan kéréseket, „amelyeknek nincs érvényes jogi alapuk, vagy túlságosan széleskörűek”.

A magánélet mehet a kukába

Mindenesetre az önvezető autók által készített felvételek igencsak aggasztóak a magánélet védelmezői számára. Adam Schwartz, az Electronic Frontier Foundation munkatársa megjegyezte, hogy a normál autók már jelenleg is rengeteg személyes adatot tárolnak, az önvezető autók pedig még több információt fognak gyűjteni.

Nos, ami azt illeti, az autonóm autók nyomozás célú bevetése nem egyedülálló helyzet az okoskütyük piacán. Az Amazon tulajdonában álló Ring otthoni biztonságtechnikai cég például már egy jó ideje együttműködik a bűnüldöző szervekkel, hogy az amerikai városrészek térfigyelő kameráinak hálózata elérhetővé váljon a rendőrség számára.