Mi történt az orosz jachtokkal a lefoglalásuk után?

2022 februárjában kitört orosz-ukrán háborúra reagálva a nyugati hatóságok zsinórban foglalták le az orosz oligarchák vagyontárgyait, köztük jachtokat is. Lefoglalni könnyű volt, de ki tartja fenn a kikötőben álló hajókat és mennyibe kerül mindez?

A jachtok azt a hatalmas vagyont szimbolizálják, melyet az orosz oligarchák a rendszerváltás óta felhalmoztak. A szuperjachtok a háború óta még inkább a középpontba kerültek, miután a Nyugat úgy döntött, hogy Putyinhoz közelálló oligarchák vagyonát szankcionálják, ezzel azt remélve, hogy ellentéteket és feszültséget kelthetnek a rendszert támogató eliten belül.

A rendszeren belüli repedések még nem igazán látszódnak, de az orosz oligarchák lefoglalt jachtjai és villái továbbra is ott állnak, így az európai kormányoknak egy sokkal nehezebb kérdéssel kell szembenézniük: mi legyen a lefoglalt eszközökkel?

A legnagyobb “fogások”

A konfliktus kirobbanása után hamar megkezdődött a szankciók kidolgozása. A gazdasági retorziók mellett az oligarchák vagyontárgyait és számláit sem kímélték.

Mordashov hajója a Lady M. Forrás: flickr.com

A hatóságok tavaly februárban foglalták le Alekszej Mordashov 65 méter hosszú jachtját a “Lady M”-et az olaszországi Imperiában. Mordashov bizonyára nem örült a hírnek, azonban van egy sokkal hatalmasabb 142 méteres hajója a “Nord” amely eddig sikeresen elkerülte a lefoglalást. Ennek részleteiről egy korábbi cikkünkben olvashatsz. Szintén Olaszországban foglalták le a világ egyik legnagyobb jachtját is, az Andrey Melnichenko tulajdonában lévő vitorlás jachtot, ami a hatóságok szerint körülbelül 578 millió dollárt ér.

 

Szintén lefoglalták Igor Sechin 85 méter hosszú jachtját, az Amore Vero-t, a franciaországi La Ciotat kikötőjében és Alisher Usmanov 18 millió dolláros üdülőtelepét Szardínián. Az Amore Vero lefoglalása után egy nappal Sechin másik hajóját, a több mint 550 millió dollárt érő “Crescent” nevű luxushajót is lefoglalták.

Melnichenko vitorlás jachtja Monte Argentario partjainál 2019-ben. forrás: unsplash.com

A Forbes becslése szerint a nyugati hatóságok 15 jachtot, 11 magánrepülőgépet és helikoptert, valamint 124 lakhelyet foglaltak le, összesen 9 milliárd dollár értékben.

Mi történt a lefoglalás után?

A tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy a hatóságok számára a lefoglalások a könnyebbik részt jelentették. A nehezebbik rész, hogy a szuperjachtot egyszerűen lakat alatt tartják, és az oligarcha tulajdonosa nem használhatja vagy adhatja el, de mivel továbbra is az ő tulajdona ezért ráháríthatók a költségek, amit viszont a helyzetből adódóan nem mindig képes megfizetni.

A hatóságok kevés vagyontárgyat tudtak hivatalosan lefoglalni, pedig ez tenné lehetővé a kormányok számára, hogy tulajdonba vegyék majd elárverezzék azokat. Azonban az elkobzás nem tud megtörténni, mert az oligarchák a globális vagyonvédelem sötét művészetének mesterei. A valódi tulajdonuk elrejtésére fedőcégeket, trösztöket, offshore joghatóságokat, valamint családtagok és társak hálóját használják. A szuperjachtok szinte mindig különálló jogi személyek, nem pedig magánszemélyek tulajdonában vannak, és általában olyan országokban vannak bejegyezve mint a Kajmán-szigetek, a Brit Virgin-szigetek vagy Panama, amelyek kedvező törvényekkel rendelkeznek.

Így viszont lehetetlen bizonyítani a vagyon törvénytelen mivoltát és amíg ez így marad addig az oligarcha tulajdonosok megmaradnak.

Dollármilliós kiadások

Sok hajót a háború kitörése utáni hetekben a földközi-tengeri és karibi kikötőkben tartottak fogva, és azóta is lassan pusztulnak, több tízmillió dolláros számlákat felhalmozva, amelyeket a kormányoknak kell kifizetni, hogy a víz felszínén tartsák őket.

Annak ellenére, hogy hivatalosan az orosz oligarchák felelősek a fenntartási és személyzeti költségekért, több okból sem fizetnek. A szankciók és a tranzakciók ellehetetlenülése miatt a milliárdosok nem tudják megfelelően mozgatni a pénzüket, de ha tudnák sem valószínű, hogy olyan dolgokért fizetnének tíz vagy akár százmilliókat amiket nem használhatnak.

A fizetés hiányában a személyzet előbb utóbb felmondhat vagy egyszerűen elhagyhatja a hajót és megpróbálhat hazajutni. A Forbes arról számolt be, hogy az Usmanov szuperjachtjának 96 fős legénységét foglalkoztató cég e-mailben értesítette a legénységet, hogy “a jacht normál működése megszűnt”, és a cég nem tudja tovább fizetni őket. Ilyen esetben a legénység nem fog maradni, ami a karbantartás hiányához vezet.

Vladimir Putin és Alisher Usmanov 2018-as állami díjátadó ünnepségen forrás: wikimedia commons

A jachtok karbantartása általában a teljes ár 15-20%-át teszik ki. Ez Melnichenko szuper hajója esetén évi 115 millió dollárt jelent, amit aligha fog kifizetni az aki nem is használhatja.

Todd Robert a kaliforniai Marine Boat Works elnöke az Insidernek azt nyilatkozta, hogy megfelelő karbantartás nélkül a jachtok az értékük 30%-át is elveszíthetik és a legénység nélkül a hajó gyorsan megbukhat a hivatalos ellenőrzéseken. Ezt követően a környezeti és funkcionális problémák miatt elveszítheti a biztosítását, aminek következtében nem hogy használni, de kikötni sem engedik.

Másfél év elteltével még mindig nem világos, hogy ki állja a számlát. Egyes esetekben, a hatóságokra maradt a jacht költségeinek kifizetése, ami magában foglalja a legénységi és a kikötői díjakat is. A Reuters azonban 2022 októberében arról számolt be, hogy egyes országok, köztük Franciaország és Spanyolország, engedélyezték az orosz tulajdonosoknak, hogy fizessék a fenntartást.

Végleges megoldás továbbra sincs. Amennyiben a helyzet nem változik sok szuperjacht egy két éven belül végleg a feledésbe merülhet.