Így készülnek az Európai Unió tagállamai a MiCA bevezetésére

A MiCA, vagyis a kriptoeszközök piacáról szóló rendelet egy Európai Uniós szabályozási keretrendszer, mely a kriptopénzek és a digitális eszközök piaci szabályozza az Uniós tagországok számára. A MiCA célja, hogy védelmet nyújtson a felhasználóknak, támogassa az innovációt és növelje az átláthatóságot, ugyanakkor jogosan kérdőjelezi meg a decentralizációra törekvő kriptovaluták egyik legfontosabb funkcióját, a szabadságot.

A MiCA törvényt 2023-ban szavazták meg, miután az európai kormányok három évet töltöttek a szabályozási keret kidolgozásával, néhány hónapon belül pedig életbe lépnek a szabályozások a stabilcoin-kibocsátók számára, decembertől pedig minden kriptovalutákkal foglalkozó cég számára élesek lesznek a követelmények. Lássuk, hogy állnak a tagállamok a felkészülésben.

Rugalmas szabályrendszer a helyi törvényekben

A MiCA -törvény nemcsak a stabilcoin-kibocsátókra, hanem a kriptotőzsdékre és a tárca-szolgáltatókra is vonatkozik, miután licencet szereztek egy EU-s tagállamban. Ez azt jelenti, hogy a MiCA-t minden joghatóságnak át kell ültetnie a helyi jogba, ugyanakkor ez rendkívül rugalmas. Egyes EU-s országok, például Németország és Franciaország már korábban is szigorúan lépett fel a digitális valutákkal szemben, így az esetükben nem jelent nagy változást a MiCA érvénybe lépése.

A MiCA-ban meghatározott rugalmasabb technikai szabványok, például, hogy mennyi ideig tart a visszaigazolási időszak vagy a felügyeleti díjak szerkezete hogyan épül fel, teljesen a tagállamokra vannak bízva, azonban néhány hónapon belül, június végén a stabilcoinokkal kapcsolatos rendelkezések már életbe is lépnek.

Felügyelőszervek megválasztása

A digitális eszközökre irányuló felügyeleti gyakorlat megválasztása kötelező az EU tagországok számára. Vannak olyan országok, mint például Franciaország és Horvátország, ahol a felügyeleti feladatokat felosztják a piacszabályozó hatóság és a központi bank között, azonban vannak olyan tagországok is – ide tartozik többek között Magyarország is – ahol nincs két pénzügyi szabályozó, hanem kizárólag a központi bankra hárul az ellenőrzés feladata. Bár ez inkább szervezeti kérdés, hogy a szabályozó hatóságok mennyire válnak túlterheltté az engedélyezési követelményekkel, egyes országok pénzügyi piaca nem elég nagy ahhoz, hogy egy második szabályozó testületet hozzon létre.

Tekintettel arra, hogy többek között Litvániában 580 bejegyzett kriptoeszköz-szolgáltató tevékenykedik, a Nemzeti Bank már jóval korábban megkezdte az előkészületeket, a felkészülésbe, a személyzeti fejlesztésbe és a strukturális átalakításba rengeteg erőforrást fektetett.

Függő nemzeti jogszabályok

Ausztria, Észtország, Dánia és Horvátország azon országok közé tartozik, melyek még nem rendelkeznek a parlament által jóváhagyott nemzeti jogszabálytervezettel. Egyes országokban, például Írországban, Szlovéniában, Lengyelországban és Litvániában továbbra is nyilvános konzultációk zajlanak a jogszabálytervezetekről. Belgium, Bulgária, Görögország, Málta, Románia, Szlovákia és Svédország nem adott választ a CoinDesk kérdéseire, Olaszország és a Cseh Köztársaság pedig nem volt hajlandó kommentálni azokat.

Várakozások a MiCA kapcsán

Az EU tagállamok pénzügyi piacaikkal kapcsolatban meglehetősen szuverének lehetnek, ugyanakkor egyik országnak sincs kételye azzal kapcsolatban, hogy a szabályozások, melyek kiterjednek a kriptoeszköz-szolgáltatásokra és a decentralizált pénzügyek alappilléreire is (stabilcoinok, pooling, kölcsönzés, staking), az innovációt szolgálják.

Habár a MiCA véglegesítésére – a stabilcoinokra vonatkozó szabályokon kívül – még nagyjából 8 hónap van hátra, a jogi procedúrákkal minden ország hatósága jól halad, a kriptopiac legnagyobb szereplői pedig, mint például a Binance vagy a Coinbase rendkívül bizakodók. A kriptotőzsdék vezetői úgy kommentálták a MiCA -t, mint egy mérföldkövet, mely a kriptopénz-iparág és a Web3 fejlődését szorgalmazza hosszú távon. Egyes szereplők, mint például a Ripple azt reméli, hogy a szabályozási feltételeknek való alkalmazkodás elősegíthet olyan függőben lévő perek lezárását is, mint például a Ripple kontra SEC .