Nagyvállalati szocializmus: 9 milliárd euróval dobja meg a német kormány a Lufthansát

A Deutsche Lufthansa AG negyed évszázaddal ezelőtti komplett privatizációja után a német kormány újfent kisebbségi tulajdonosává válik a társaságnak annak érdekében, hogy megmentse a csődtől.

Túl nagy, hogy csődbe menjen a Lufthansa

A Lufthansa Airlines, a SWISS International Air Lines és az Austrian Airlines légitársaság-csoport 9 milliárd eurós mentőcsomagját hétfőn fogadta el a német kormány. Az ügylet értelmében a szövetségi kormány 20% -os részesedést szerez a társaságban két vétójoggal rendelkező vezetői székért cserébe. A Lufthansa vezetése megígérte, a csomagért cserébe csökkentik az osztalékkifizetést és a menedzsment bérét.

A kormány ezenkívül 5,7 milliárd euró nemszavazati hitelt is a Lufthansa rendelkezésére bocsát, amit egy ellenséges felvásárlási ajánlat esetében 5% részesedésre lehet konvertálni, vagy ha a vállalat nem képes visszafizetni a hiteleket. A hitel törlesztőrészletet 2021-ig 4% -os kamattal adja a kormány, utána 2027-ig emelik 9,5% -ra.

És ez még nem minden. A vállalat külön-külön kap még 3 milliárd euró hároméves kölcsönt egy magánhitelező csoporttól és egy magánbanki konzorciumtól. A német állam 2023 végére újra megszabadulna a tulajdonától.

A cél több ezer munkahely megőrzése, de a deal-t még jóvá kell hagynia a Lufthansa részvényeseinek és az Európai Bizottságnak is.

A Lufthansa hetekig tárgyalt a kormánnyal a sürgősségi segélycsomagról mialatt drasztikus megszorító intézkedéseket vezetett be. Visszavágta menetrendjének kb. 95% -át csökkentette, fizetetlen szabadságra kérte munkavállalóit, a dolgozók kevesebb órában dolgoznak, leállította a képzéseit, repülőgépeket selejtezett le, leállította a légi járművek lízingjét. Bevételszerzés céljából az utasszállító repülőgépeket rakományszállításra állította át.

A támogatás eddig a legnagyobb a légitársaságok történetében, bár közelít az USA is hozzá. Ott 25 milliárd dollár direkt támogatást hagytak jóvá a belföldi személyszállítók számára, valamint további 25 milliárd dollár készenléti kölcsönt. 5,8 milliárd dollárt kapott az American Airlines, 5,4 milliárdot a Delta Air Lines.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslései szerint a társaságok idén 314 milliárd dollár bevételtől esnek el, ami szocializmust meghazudtoló állami támogatás nyújtásra ösztönözte a kormányokat. Úgy érvelnek, hogy a légi szállítás a globális gazdaság egyik alapvető pillére és szükség lesz rá a gazdaság újraindulása után (ha esszenciális része lenne, akkor nem szorulna hitelre még ilyen fekete hattyú eset során se).

Széttekintve, néhány légitársaság már gondban van. A Virgin Australia és a latin-amerikai Avianca légi fuvarozó csődvédelmet kért. Az izraeli El Al figyelmeztette a kormányt, hogy segély nélkül nem sokáig húzza, az Egyesült Királyságbeli Flybe fuvarozó pedig már meg is szűnt.

A magyar Wizz Air nem panaszkodik, korábbi beszámolók szerint nem szorul segélyre és a hírek szerint júniusban elindít néhány nyaralójáratot is.

Kapcsolódó:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük