Támogatja Németország a károsanyagkibocsátás további árazását

Egy kiszivárgott dokumentum szerint a Német Szövetségi Kormány támogatja az uniós szén-dioxid kvóta további kiterjesztését, és a légitársaságok károsanyag kibocsátási kvótákkal szembeni kedvezményeinek megszüntetését. Ezek az intézkedések összhangban lennének az ország törekvéseivel a globális felmelegedés elleni harc intenzitásának fokozására.

Az Európai Bizottság július 14-én egy tucat törvényjavaslatot tervez megvitatni, amelyeket azért hoznának, hogy biztosítsák a gazdasági blokk 2030-ra kitűzött, az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkentett károsanyagkibocsátás megvalósulását.

A csomag az európai üvegházhatású gázokkal kapcsolatos szabályozásokon kívül olyan tervezeteket is tartalmaz, amely szén-dioxidhoz kapcsolódó büntetővámot vetne ki az Európai Unióba importált termékekre. A javaslatokat a beterjesztés után az Európai Parlamenten kívül a nemzeti kormányok alkotta Európa Tanácsnak is jóvá kell hagynia.

A Reuters hírügynökség birtokába került dokumentum szerint Németország pozíciója az, hogy a jövőben egy olyan minden átfogó szabályozási környezetnek kell létrejönnie, amely a gazdaság minden területén, és minden szereplőjével megfizetné a tevékenységéhez kapcsolódó károsanyagkibocsátás környezetterheléssel összefüggő árát.

Szép szándék, kérdésesebb kivitelezés

Németország károsanyagkibocsátás elleni harcának keretében a távfűtést is megadóztatnák, mintegy 25 euróval, minden tonna kibocsátott szén-dioxid után. Ez talán az egyik legnagyobb port kavaró javaslat, amelyet számos ország ellenez, attól tartva, hogy az túlságosan megemelni a lakosság fűtéssel összefüggő rezsiköltségeit.

Az is érdekes kérdés, hogy vajon hogyan képzelték el, hogy az adó mértéke egységes legyen az egész unión belül miközben a háztartások átlagos jövedelmében 3-4-500 százalékos eltérések is lehetnek az egyes tagállamok között.

Ugyanebből a dokumentumból az is kiderül, hogy bár nem tervezik a légitársaságoknak nyújtott szén-dioxid kvóták alóli felmentés azonnal megszüntetését, ezt a rendszert véleményük szerint, mindenképpen teljesen ki kell vezetni a közeli jövő során.

Ami pedig az európai uniós import árukra a jövőben esetleg kivetendő szén-dioxid kibocsátáshoz kapcsolódó vámokat illeti, szakértők szerint azokat mindenképpen hosszadalmas és problémás munka lesz összhangba hozni a WTO (Világkereskedelmi Szervezet) szabályaival.

(Forrás)

Kapcsolódó:

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.