Tényleg a közösségi média áll a rekordmennyiségű kriptós átverés mögött?

A 21. században, amikor a közösségi média felületek a mindennapjaink szerves részévé váltak, sajnos gyakran megtörténhet, hogy átverés áldozatává válunk. Senki sincs biztonságban, szinte teljesen mindegy milyen célra használja az internetet, könnyedén a szélhámosok prédájává avanzsálhat. Ez a kriptotérben sincs másként, sőt, az utóbbi években hihetetlen módon megnövekedett a kriptopénzes csalások száma. 

Az esetek előfordulásának gyakoriságánál már csak az általuk kicsalt pénzösszeg a megdöbbentőbb – a 2021-es év során ez az érték elérte az 1 milliárd dollárt. Az idő előrehaladtával sem hagy alább ez a trend, mi több, egyre nehezebb felismerni a szóban forgó kóklerségeket.

A fogyasztók közel fele, akik a tavalyi év folyamán jelentettek valamiféle kriptoátverést, azt állítja, hogy legtöbbjük számára egy reklámmal, poszttal vagy üzenettel indult a dolog.

A közösségi média az élet megrontója?

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) a közösségi média felületeket és a kriptovalutákat okolja az egyre csak gyarapodó csalásokért. Véleményük szerint a két tényező együttese remek lehetőséget biztosít a svindlerek számára gaztetteik kivitelezéséhez. Mindezt azzal indokolják, hogy a kriptovaluta átverések körülbelül fele visszavezethető valamelyik közösségi platformra.

Az FTC beszámolója alapján 2022 első negyedévében már nagyjából 329 millió dollárt sikerült bezsebelniük a szélhámosoknak. Ez a 2021-es összeg csaknem fele, így előreláthatólag az idei év termése jóval többre fog rúgni. Azt is megállapították, hogy a csalók túlnyomorészt az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Telegram felületeit alkalmazták a pénzlopások megvalósításához.

közösségi média kriptovaluta átverés

Érdekes módon a kriptovilág kedvenc felülete, vagyis a Twitter, nem volt a legfelkapottabb közösségi hálózatok között az átverések szempontjából. Ez meglepő, hiszen a mikroblogot elárasztották a spam és scam botok, amelyek hamis nyereményjátékokra invitálják a felhasználókat.

A közösségi média valóban kiváló táptalajt biztosíthat egy átverés számára, azonban sokkal komplexebb jelenségről van szó igazából. Az FTC jelentéséből világossá válik, hogy a befektetési csalásoknak dőlnek be leginkább az emberek. Ezt követik az úgynevezett romantikus csalások, illetve a hírességek nevével fémjelzett szemfényvesztések. Az esetek túlnyomó részében érzelmi alapon történik meg a döntés s a racionalitás hiányában könnyen átverhetővé válnak az alanyok.

Mindent egybevetve, rendkívül fontos, hogy bármiféle tranzakció vagy befektetés lebonyolítása előtt megbizonyosodjunk a másik fél hitelességéről. Az előzetes utánajárás rengeteg fejtörést és kellemetlen pillanatot spórolhat meg nekünk, a pénzügyi kárról nem is beszélve.