36 bitcointól már Téged is érint a 2027-es magyar vagyonadó-tervezet

Cikk meghallgatása

00:00 00:00

A Tisza-kormány a 2026-os országgyűlési választások előtti kampány során többször említette a vagyonadót, mint egy eszközt, amellyel a közteherviselést egyenlőbbé kívánják tenni. Magyarországon ugyan az átlag nem birtokol jelentős vagyont, sőt, a családok 60%-nak semmilyen megtakarítása nincsen, mégis van egy „szupergazdag” réteg, akinek a vagyona az elmúlt másfél évtizedben egy bizonyos küszöbérték fölé emelkedett – őket érinti leginkább a vagyonadó-tervezet, amelyről Magyar Péter kedd délután beszélt.

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezete szerint 2027-től az egymilliárd forint feletti nettó vagyon adóalapját évi 1%-os teher érinti, százmilliárd forint felett pedig a 1,5%-os kulcs lép életbe. A tervezet érdekessége, hogy a kriptoeszközöket név szerint is megemlíti, mi pedig utánajártunk, mekkora bitcoin-készlettel válik valaki érdekeltté a vagyonadó befizetésében!

36 bitcoin már elég a vagyonadó-érintettséghez

Cikkünk írásakor a bitcoin BTC Price BTC Price (BTC) forintban kifejezett árfolyama 27,5 millió forint körül található az éjjeli kisebb esést követően. A Magyar Péter által említett „milliárdosok vagyonadója” egymilliárd forint feletti nettó vagyon esetében válik érvényessé, vagyis a jelenlegi árfolyamon valamivel több mint 36 BTC elég ahhoz, hogy valaki érintett legyen a közteherviselés ezen formájában – még akkor is, ha ezt nem realizálja.

A tervezet szerint a kriptovaluta-vagyon értékét az adott év utolsó napján fennálló mennyiség és záróárfolyam alapján kell meghatározni, a tervezet szerint ugyanakkor az adót csupán az egymilliárd forint feletti részre kell befizetni, vagyis 1,1 milliárd forintos vagyon esetében ez százmillió forint 1%-a, tehát egymillió forint.

Magyar Péter arra is kitért, hogy nem érdemes a vagyon elrejtésével próbálkozni, majd hozzátette:

„A hitelek levonhatóak lesznek az adóalapból, a vagyonadót pedig évente egyszer, önbevallás alapján kell majd fizetni, első alkalommal az idei év végi állapot alapján 2027. augusztus 31-ig.”

Bevallást csak azoknak kell készíteniük, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az egymilliárd forintot. A NAV az adóalap kiszámítását segítő kalkulátort fog biztosítani.

A kormányzati becslés szerint 15 ezer magánszemélyt érint a vagyonadó.

Bitcoinból épített vagyon

Fontos megjegyezni, hogy nemcsak a vállalkozók érintettek a vagyonadóban, hanem azok is, akik például tíz éve vásároltak BTC-t, amikor annak árfolyama nagyjából egymillió forint körül volt. Az elmúlt években látott felértékelődésnek köszönhetően, ha valaki 2026 októberében vásárolt bitcoint, mindössze 36-40 millió forint elég volt ahhoz realizálás nélkül, hogy valaki most ebbe a sávba kerüljön bele.

Hogy ne mindig csak a bitcoinról legyen szó, vessünk egy pillantást az etherre ETH Price ETH Price (ETH) is, amelynek jelenleg 850 ezer forint körül található az árfolyama. Jelenleg 1170 db ETH szükséges az egymilliárd forintos vagyon eléréséhez, azonban a vezető altcoin 2017-ben mindössze 50 ezer forint körül mozgott – és ez már az az időszak volt, amikor Sebestyén Balázs, rádiós műsorvezető, is beszélt az altcoinokról.

Külföldi példák azt mutatják, hogy a kriptovalutákat érintő vagyonadó nem egyedülálló: Norvégiában például a bitcoin és más digitális eszközök a vagyon részeként bevallandók, és az adóhatóság kifejezetten előírja az év végi mennyiség és piaci érték meghatározását. A hatóság nem írja elő, hogy az eszközt előbb el kellene adni vagy készpénzre kellene váltani; dokumentációt viszont kérhet.

Svájcban szintén létezik kantonális vagyonadó, amelynél a kriptovalutákat a mozgó tőkevagyon részeként kell figyelembe venni, és év végén piaci értéken kell bevallani. Franciaország ezzel szemben jelenleg nem általános nettó vagyonadót alkalmaz: az IFI elsősorban az ingatlanvagyonra vonatkozik, így a pusztán bitcoinban tartott vagyon nem ugyanilyen rendszerben adózik.

A Forbes friss, 2026-os listája szerint nagyjából 35 olyan „szupergazdag” magyar van, akit a százmilliárd feletti, 1,5%-os adókulcs érint. Tovább csökkentheti az érintettek számát, hogy az adófizetési kötelezettség megállapításakor az egy háztartásban élők egy főre jutó nettó vagyonát vennék figyelembe, így a családos gazdagok közül feltehetően többen is kieshetnek a vagyonadó hatálya alól.

Jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak. Részletes jogi információ

Költs kriptóból közvetlenül a Kraken Krak Mastercarddal!

MI A TEENDŐD?
  1. Regisztrálj a Krakenre a linkünkkel.
  2. Igényeld meg ingyenesen a Krak Cardot.
  3. Add hozzá Apple Payhez vagy Google Payhez.
  4. Vásárolj közvetlenül Kraken egyenlegedről akár 400+ kripto- és fiat eszközzel.
  5. Élvezd a 2% cashback-et a vásárlások után, havi vagy éves kártyadíj nélkül!
Készen állsz a mindennapi kriptós fizetésre?

Krak Card igénylése

Értékelés

logo