Az Apple háborúzik a játékiparral, legfőbb fegyvere az App Store

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

A legtöbb gamer nem tekinti az Apple-t játékfejlesztő vállalatnak, nem úgy mint ahogy a Sony-t a PlayStation-nel vagy a Microsoftot az Xbox-xal. Ennek ellenére az iPhone gyártója továbbra is egységesen irányítja az iparágot az Apple App Store áruházában hozott döntésekkel.

A cég múlt héten pár alkalommal bekerült a hírekbe az App Store jóváhagyások miatt. Egyik alkalommal egy játék app elutasítása, egy másik alkalommal pedig egy játék app jóváhagyása miatt.

Az elutasítás tárgya a Microsoft xCloud játék applikáció volt, ami miatt az Xbox pártiak nem voltak túl boldogok. A Microsoft xCloud az Xbox egyik legfontosabb szoftverplatformja, ami lehetővé teszi a játékosoknak, hogy a felhőből live-stream-eljenek címeket, és számos eszközön játszhassanak konzolminőségű játékokat. Ez egy óriási erőfeszítés és munka volt a redmonti cég részéről, ami hivatalosan is elindul majd a következő hónapban. Az alkalmazás már elérhető volt egy Testflight változatban iOS tesztelők számára. A Microsoft nagyon nyomta, hogy minél hamarabb kikerüljön az élesre, az Apple azonban behúzta a féket, és szólt, hogy ‘csak lassan a testtel’.

A jóváhagyott alkalmazás a Facebook Gaming alkalmazás volt, amit a Facebook hónapok óta próbál átnyomni az App Store-on keresztül a végfelhasználók részére. Végül pénteken hagyták jóvá, miután a társaság eltávolította két központi funkciójának egyikét, a játszható mobil játékok könyvtárát. A The New York Timesnak szóló rövid nyilatkozatban a Facebook vezérigazgatója, Sheryl Sandberg azt mondta: “Sajnos teljes mértékben el kellett távolítanunk a játék funkcióját annak érdekében, hogy az Apple jóváhagyását megkapja a Facebook Gaming applikáció.

A Microsoft reakciója a döntés után igen agresszívra sikerült, mondhatnánk, hogy joggal is.”Az Apple az egyedüli általános platform, amely megtagadja a felhasználóitól a felhő alapú játékokat, és az olyan előfizetéses szolgáltatásokat mint az Xbox Games Pass, “tették közzé a sajtónyilatkozatot.

Felhő alapú játékok az App Store-ban

Néhány dolog a felhő alapú játék alkalmazásokkal kapcsolatban valóban ellentmondásos az App Store szabályaival.  Ám ezek a szabályok természetesen csak az Apple által írt iránymutatások. Az Apple részéről alapvetően azt mondták, hogy az App Store-ban okkal vannak kurátorok, és az ilyen alkalmazások jóváhagyása azt jelenti, hogy nem képesek külön-külön felülvizsgálni az ilyen játékokat, és figyelni kell rá, hogy ne veszélyeztessék az App Store élményt.

A CNBC elemzése szerint az Apple 2019-es App Store-ból származó árbevétele 50 milliárd dollárra tehető.

Amikor ezek a felhőalapú játékplatformok, például az xCloud nulla iOS-támogatással indul el, az Apple ügyfeleinek milliói, nagyon mérgesek, hogy az iPhone-juk nem képes arra, amire a barátaik telefonja igen. A konzol kategóriás játékok játszása az iPhone-okon jelentős újdonság lenne sok fogyasztó számára. Körülbelül 90 millió Xbox Live-felhasználó van odakinn, akik nagy része iPhone-tulajdonos.

Számos esetben a felek néha csak taktikának használják a veszekedéseket, hogy a tárgyalásokat kezdjenek és elkerüljék a megoldásokat. Ez egy olyan taktika azonban, ami csak akkor működik, ha a fogyasztók érdekeltek benne. A legtöbb App Store fejlesztői civakodás csak a háttérben játszódott, és később derült fény csak rájuk. Ám ezen a ponton az Xbox csapata kétségtelenül úgy látja, hogy az Apple nem áll annyira jól, hogy App Store háborút indítson a játékfejlesztők ellen, különösen most a fokozott monopóliumellenes figyelem közepette.

Tim Cook vezérigazgató rengeteg időt töltött a Kongresszus előtt azzal, hogy megválaszolja az alkalmazások üzleti frontján érzékelhető versenyellenes kérdéseket.

Az ellentét alapvetően oda vezethető vissza, hogy ezek a felhő alapú játékok engedélyezik a játékokon belüli tranzakciókat, azonban ez nem jelenti azt, hogy ezzel az Apple élmény sérülne.

Microsoft xCloud

Miért van a tiltás?

Az App Store jelenleg nem támogatja a felhőalapú játékokatt az Nvidia GeForce platformján vagy a Google Stadia-ján. Ezek azonban elérhetők Android telefonokon. Mindkét platform hatóköre korlátozottabb, mint a Microsoft által kínált xCloud szolgáltatás, amely várhatóan szélesebb körű támogatással és szélesebb körű adoptációval fog elindulni.

Érthető az Apple azon kívánsága, hogy olyan játékokat ne adjon ki a platformjára, amelyek esetleges rendszer korlátozások miatt nem működnek megfelelően az iPhone-on. Ez az érv azonban nem igazán állja meg a helyét a felhő alapú játékok világában, ahol az alkalmazások egy gombnyomásra rácsatlakoznak a felhőre, és a felhő vezérli a teljes játékélményt. Úgy tűnik, hogy a felhő játékplatform interaktív képessége jelenti a különbséget, amelyet az Apple nem akar erőltetni. Ugyanis a felhő játékok olyan olyan interface-eket kínálnak, amelyek lehetővé teszik a játékosoknak, hogy közvetlenül indítsanak játékokat. Ezek így sokkal speciálisabb játékélményt nyújtanak, mint valami általános remote desktop alkalmazás.

Ezen felhő játékplatformok mindegyike azután érkezett meg, hogy a vállalat már elindította az Apple Arcade termékét, ami nem felhő alapuló játék. Ezzel egy olyan képet akar kialakítani, ami bemutatja, hogy az Apple milyen értékeket képvisel a játékvilágban: családbarát indie-játékok, tolakodó hirdetések nélkül, nem zavaró mikro-tranzakciók és az egész az Apple éber felügyelete mellett.

Az Apple vezető helye a játékvilágban messze nem volt pozitív hatással a teljes játékipar számára. Az Apple kapuőrként viselkedett, és az a tény, hogy rengeteg „innováció volt”, amelyet az App Store üzletpolitikájának eredményeként átvettek magukhoz. Ám míg ez nagyon eredményes volt az Apple számára, de megkérdőjelezhető a játékosbarát játékipar fejlesztése szempontjából.

Ingyenes játékok in-app vásárlásokkal

Az Apple megkönnyítette a z ingyenesen játszható játékok megjelenését azáltal, hogy elindította az alkalmazáson belüli vásárlásokat. Ezekkel azonban sokszor visszaéltek az évek során. Ugyanis a játékstúdiókat ellenállhatatlanul arra kényszerítették, hogy játékokat a függőség alapelvei szerint alakítsák és fejlesszék. A mobil játékipar az elmúlt évtizedben a vadnyugati startup növekedések egyik legőrültebb területe volt. Azonban az Apple mechanikája a játékon belüli gyors vásárlási tranzakciók elősegítésével túl erős volt, és elrontott dolgokat.

Vess egy pillantást az App Store 200 legfontosabb játékára és látni fogod, hogy ezek közül 199 kizárólag az alkalmazáson belüli mikro-tranzakciókra támaszkodik. A Microsoft Minecraft-ja az 50. helyen van, és 6,99 dollárba kerül a letöltése, bár ez is kínál alkalmazáson belüli vásárlásokat.

Perelnek is ez miatt a károsultak

2013-ban egy társaság egy csoportos pert indított, miután a szülők beperelték az Apple-t. Az ok egyszerű volt, túl könnyű volt a gyerekeknek is elérni az alkalmazáson belüli vásárlásokat. 2014-ben az Apple rendezte az ügyet az FTC-vel ugyanazon mechanizmus alapján 32 millió dollárért. Ebben az évben az Apple ellen indított perben megkérdőjelezték az alkalmazáson belüli vásárlások törvényességét, amely véletlenszerű digitális díjakat adott a játékosoknak. “Az AppStore-ban eladott és a fogyasztók számára ingyenesen kínált játékokkal az Apple ragadozó gyakorlatot folytat. Ez vonzza a fogyasztókat, ideértve a gyermekeket is. Ezek a szerencsejátékra és hasonló addiktív magatartásokra ösztönzi őket, megsértve a fogyasztók védelmét és az ilyen esetek tiltását célzó egyéb törvényeket,” olvasható a legutóbbi per anyagában.

Természetesen az Apple teljesen máshogy látja a játékiparban betöltött szerepét. A Business Insidernek adott nyilatkozatában, amelyben válaszolt a Microsoft xCloud-jával kapcsolatos elutasításra, az Apple ismertette üzenetét.

Az App Store-t azért hoztuk létre, hogy biztonságos és megbízható hely legyen a fogyasztók számára. Itt felfedezhetnek és letölthetnek alkalmazásokat, és egy nagyszerű üzleti lehetőség az összes fejlesztőnek. Mielőtt a Store-ban bármilyen alkalmazás megjelenne, mindegyiket felülvizsgáljuk ugyanazon irányvonalak mentén, melyeknek célja a fogyasztók védelme, és a fejlesztők számára igazságos és egyenlő feltételek biztosítása. Fejlesztők milliói által készített játékokat és alkalmazásokat élvezhetik a fogyasztók, amik könnyen kiadásra kerülhetnek az App Store-on keresztül. Ennek csak egy feltétele van, nekik is követni kell azokat a jól bevett szabályokat, amik a normál alkalmazás fejlesztőkre is vonatkoznak, mint a kódellenőrzés, jóváhagyások stb.

Átveszi a teljes hatalmas az App Store

A hatása természetesen óriási. Az Apple nagyon gyorsan és szabadon értelmezte a játékipar szabályainak változását, ha azt az anyavállalat érdeke úgy kívánta. Természetesen nem állíthatjuk, hogy a Sony és a Microsoft nem tett volna soha hasonló intézkedéseket. Azonban az Apple hatalmas erőfölénye, és befolyása a játékipar felett óvatossá kell hogy tegye a többi játékfejlesztőt. Nem szabad bíznunk abban, hogy az App Store tulaj minden esetben tudja, hogy mi a legfontosabb és a legjobb döntés számunkra.

 

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.