A blokklánc alapú termékek piaci helyzete

Ha a blokklánc technológiáról beszélgetünk az iparágon kívüli személyekkel, egy kérdés minden esetben felmerül: Miért van nekünk szükségünk blokkláncra? Ha erre a kérdésre nem adunk helyes választ, akkor az érdeklődők könnyen elfordulhatnak a blokklánc alapú megoldásoktól. Azt hihetik, hogy a blokklánc nem nyújt sok újdonságot a világunknak.

Valójában azonban a blokklánc technológia még csak most kezd el kibontakozni. Egyre több szektorban jelenik meg valós termék részeként, amivel a felhasználók is találkozhatnak.

A blokklánc valójában nem mindig oldja meg a régi problémákat új módon, de sokszor megoldja a régi problémát egy jobb módon.

Egy átlagos felhasználó összegzése

Nem titok, hogy a 21. század nagyon sok és elég nagy méretű eseteket hozott az adatlopás, a személyes információk megsértése és az adatbiztonság területén. Elég csak megemlíteni a Cambridge Analytica esetét az amerikai elnökválasztással vagy Brexittel kapcsolatban, továbbá az Equifax adatszivárgását, amikor 87 GB-nyi email és jelszó került ki az online térbe. A blokklánc, ha megfelelően párosítjuk össze más technológiákkal és szolgáltatásokkal, meg tudja akadályozni ezeket a nagyobb adatszivárgásokat és lopásokat, mert az adat már nem egy helyen lesz tárolva.

Hogy pontosan meg tudjuk érteni a blokklánc működését, először érdemes áttekintenünk, hogy milyen szolgáltatásokat és platformokat használ egy átlagos felhasználó a modern érában:

blokklánc
Közösségi média, adattárolás, böngészés, hírkeresés, kommunikációs csatornák és professzionális hálózatok – a modern internetes éra alap felhasználási területei

Hiszed vagy sem, minden egyes felsorolt szolgáltatásra a listán már létezik egy blokklánc vállalat.

Egy átlagos felhasználó, decentralizálva

Miután a nagy ICO hullám végigsöpört 2017-ben az iparágon, több száz vállalat szűnt meg egyik napról a másikra, és jött létre helyette egy új vállalat a harmadik napon. Ennek volt egy kiemelten jó előnye: a befektetők megtanulták, hogyan szúrják ki az egyedi ötlettel rendelkező minőségi vállalatokat. A 2017-es hullám során megalakult vállalatok egy része még mindig működik, másoknak sikerült még kockázati tőkét is bevonni az eltelt időszakban. Íme néhány példa:

Dlive.tv – Youtube-féle alternatíva, amely a tartalomkészítők kezébe adja vissza a kontrollt a tartalomkezelés és árbevétel menedzselésében.

Brave.com – Chrome-féle webböngésző, amely a felhasználókat jutalmazza, ha a hirdetésekkel kerülnek kapcsolatba.

MyCryptoHeroes.net – Egy RPG játék, amely az Ethereum blokkláncra épült. A játékosok teljes kontroll alatt tartják az eszközeiket, mint a fegyverek, jutalmak, stb.

Openbazaar.org – Egy ingyenes online piactér, ahol nincs semmilyen platform díj vagy korlátozás.

Steemit.com – Reddit-szerű blokkláncra épülő platform, ahol a felhasználók kriptókkal jutalmazzák a minőségi írásokat.

Storj.io – Decentralizált felhőalapú fájltároló platform, ahol a felhasználóknak nem kell egy specifikus vállalat felé sem kifejezni bizalmukat.

Ezek között a platformok és szolgáltatások körében közös tulajdonság, hogy megengedik a felhasználóiknak, hogy saját maguk gyakoroljanak kontrollt mindenféle beavatkozás vagy letét nélkül.

De használja valaki ezeket az alternatív platformokat?

A rövid válasz egyértelműen igen. A Steemitnek például már most több millió havi felhasználója van, akik elsődleges hírforrásként használják ezt az alternatív weboldalt. A spektrum másik oldalán viszont ott az OpenBazaar. A platform alapítása óta megjárta a hullámvölgyet felhasználószámban, azonban a népszerűsége az elmúlt időszakban kezd újra felfelé kapaszkodni.

Aztán ott van a Brave és a Dlive, ami mindkettő ígéretes startup, amelyek komolyan próbálják átvenni a nagy mainstream vállalatok helyét.

Természetesen néhány projekt elbukik, és ilyenkor egy egész iparágat is magával ránthat. A 2017-es ICO buborék után mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy az újonnan létrehozott vállalatok több mint fele el fog bukni.

A sikert gyakran kudarc előzi meg

Az iparág, a felhasználók és a befektetők is nagyon sokat tanultak ebből az időszakból és a korábban túltelített piaci folyamatokból. A felhasználók megtanulták, hogyan lehet jobban beosztani az idejüket az új projektek között. A befektetők pedig rájöttek, hogyan tudják a pénzüket jól kamatoztatni. A fejlesztők megtanulták mi működik és mi nem, az iparági szereplők általánosságban pedig felismerték, hogyan lehet ezeket a projekteket fenntartani.

Még a kezdetekkor sikeresnek tűnő projektek is később sajnos hanyatlani kezdenek, erre jó példa a CryptoKitties. Volt olyan nap, amikor a CryptoKitties-nek több mint 14.000 aktív egyéni felhasználója volt, ez azóta azonban 140-re csökkent, azaz a korábbi dicsőségének századára csökkent vissza. Ezek a projektek gyakran tettek olyan ígéreteket, amelyeket  később nem tudtak megtartani, vagy nem voltak elég egyediek ahhoz, hogy túléljék a piaci versenyt.

A CryptoKitties azonban megnyitotta a dapp-játékokhoz vezető utat. Például lehetővé tette a My Crypto Heroes-nak, hogy belépjen a játéktérre.

Az új korszak hajnala a blokklánc területén

A nagyszerű ötlet ma már nem elegendő. Működő termékkel, dedikált felhasználói bázissal és kiemelkedő koncepcióval kell rendelkezni, hogy sikereket lehessen elérni. Ez az oka annak, hogy a Brave, a Steemit és a Storj.io a piacon a jelenleg legígéretesebb projektek közé tartozik. Megválaszolják a nagy kérdést, hogy miért van szükségünk blokkláncokra.

Mára az adatok váltak nagyon fontossá, és az internet felhasználók többsége minden másodpercben rengeteg adatot tesz közzé, amikor online van. Ezeket az adatokat összegyűjtik, kategorizálják és olyan nagyvállalatok rendelkezésére bocsájtják, akik többet szeretnének megtudni arról, hogy ki vagy, és milyen vásárlási szokásaid vannak. A felhasználók önkéntelenül is megosztják ezeket az adatokat. Az új blokkláncra épülő szolgáltatók azonban megpróbálnak a felhasználók számára nagyobb kontrollt adni az adataik felett.

A Brave meg akarja változtatni a böngészési élményt, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy választhassanak aközött, hogy szeretnének-e hirdetésekkel találkozni vagy nem, és jutalmazzák őket azért, ha igen. Legtöbbünk hirdetés blokkoló szoftvert futtat a jelenlegi böngészőjében, de a Brave-nek köszönhetően erre nem lenne szükség. Ehelyett a reklámokat „élmények” formájában mutatnák be, melyekre egy rövid ideig teljes figyelmünket szentelnénk. Így mind mi, vagyis a felhasználó, és a márka is profitálhat belőle. A jutalmak Basic Attention Token-ek (BAT) formájában érkeznének.

Különben is miért van szükségünk blokklánc technológiára?

Ez teljesen egészében az adatokról szól, ki birtokolja és ki fér hozzá. A múltban központilag szervezett cégekre kellett támaszkodnunk az adataink tárolásához, de ma már nem így működik. A blokkláncok megadják a felhasználók számára a kulcsot és egy megváltozhatatlan nyilvántartást arról, hogy ki és mikor fért hozzá az adatainkhoz. A Brave, a Steemit, a DLive és más projektek követése és támogatása fantasztikus módja annak, hogy több felhasználónak segítsünk kiszakadni az adat-éhes cégek kezeiből, amelyekre eddig támaszkodniuk kellett.

Ha naprakész szeretnél maradni a felsorolt projektek fejleményeivel kapcsolatban, keresd őket a Twitteren böngészd a Reddit oldalaikat, vagy iratkozz fel a Telegram hírcsatornáikra.

Nem számít, hogy milyen módot választasz arra, hogy naprakész maradj. Csak mindig emlékezz arra, hogy miért vagyunk mind itt. Azt akarjuk, hogy a MI adataink HOZZÁNK tartozzanak – ezért van szükségünk blokkláncokra.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük