Fellépnének a szurkolói tokenek ellen az Egyesült Királyságban

A szurkolói tokenek gyors népszerűségnek örülhettek a sport szerelmesei körében, így egyre több csapat bocsátott ki digitális eszközöket szimpatizánsai számára. Nemrég a Tottenham Hotspur labdarúgó csapata kötött partnerségi megállapodást a Socios szurkolói tokeneket kiadó céggel. Ennek ellenére az elmúlt időszakban az ilyen érmék értéke drasztikusan csökkent, aminek következtében a kritikusok is egyre nagyobb aggodalmaknak adnak hangot.

Az egyesült királyságbeli Kulturális-, Média- és Sportbizottság (CMSC) nemrégiben arra sürgette a kormányt, hogy lépjen fel a szurkolói bázisukat kihasználó klubok ellen, akik kockázatos kriptobefektetéseket ígérnek rajongóiknak. A szervezet szerint a Socios szurkolói tokenek nem tekinthetőek a rajongói elköteleződés eszközének. A jelentésükben kiemelték a sporthoz kapcsolódó kriptoszolgáltatások egyenlőtlen viszonyát, miszerint a szurkolók komoly pénzügyi kockázatot hordoznak, míg a klubok nem viselik ugyanilyen mértékben a terheket.

A fan tokeneket gyakran úgy forgalmazzák, hogy a rajongók így befolyásolhatják a klubokkal kapcsolatos döntéseket, és kapcsolatba léphetnek kedvenc sportcsapataikkal. Egyesek szerint a birtoklásukért ígért előnyök ritkán valósulnak meg, ezzel ellentétben pedig az áruk folyamatosan csökken. Ez aggodalmakat vált ki a hatóságok részéről, hogy a klubok kihasználják a szurkolók hűségét, kevés ellenszolgáltatásért cserébe. A CMSC elnöke, Dame Caroline Dinenage aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy ezek a juttatások általában semmit nem érnek, hozzátéve, hogy a rajongói tokenek nem helyettesítik az érdemi elkötelezettséget.

„A klubok volatilis kriptovaluta-rendszereket hirdetnek, hogy pénzt csikarjanak ki a hűséges szurkolóikból, gyakran olyan kiváltságokat és előnyöket ígérve, amelyek végül nem valósulnak meg.” – jelentette ki Dinenage.

Jelentősen csökkent a szurkolói tokenek értéke

A rajongói tokenek értéke a medvepiac alatt drámaian lezuhant a néhány évvel ezelőtti csúcsértékükhöz képest. Így járt egyéb tényezők hatására is az Barcelona tokenje, amely 2021. áprilisában még 72 dollárt ért, mostanra viszont értékének 97%-át vesztette el. Hasonlóképpen, a Paris Saint-Germainé a következő legnépszerűbb token, a 2021. áprilisi csúcshoz képest 95%-kal csökkent, míg a Manchester City 93%-ot veszített a 2021. augusztusi csúcs óta. Ennek ellenére voltak események, amelyek pozitívan hatottak ezen eszközök árfolyamára. Ilyen volt például a 2022-es labdarúgó-világbajnokság időszaka, mikor egyes fan tokenek jelentősen növelni tudták értéküket.