Fiat, Gucci, Pirelli: nyomon követhetőek lesznek a Made in Italy termékek

A trikolór és a Made in Italy felirat mindenki számára ismerős lehet. Kiváló minőségű termék egyenesen Olaszországból. De honnan tudhatjuk, hogy a termék, ami olasznak álcázza magát, valóban az? Ezen segít mostantól az olasz Gazdasági Fejlesztési Minisztérium és az IBM közösen létrehozott blokklánc alapon működő pilot programja.

Manapság egyre nagyobb bonyodalmat okoz a termékek származásának nyomon követése. Nem tudhatni pontosan miből és hol készült egy adott termék. Ezen segít a blokklánc alapú nyomon követhetőség, melyet már több nagyvállalat elkezdett használni. Itáliában mostantól nemcsak egy cég, hanem a Made in Italy származási jelölést használó összes vállalat alkalmazhatja erre a célra a blokklánc technológiát.

De mi is a Made in Italy?

A 80-as években terjedt el a kifejezés, amely az Olaszországban gyártott termékeket jelöli. Az olasz stílus, szépség és kiválóság szinonimájává vált, mely garantálja a termék kiváló minőségét. Különösen négy szektorban kezdték el használni, ezeket a „4 A-nak” is nevezik, ami az Abbigliamento, Agroalimentare, Arredamento, Automobili szavak kezdőbetűje, azaz a ruházat, élelmiszeripar, bútor- és autóiparban terjedt el leginkább. Olyan ismert gyártók használhatják legálisan a kifejezést, mint a Barilla, Ferrero, Fiat, Armani, Ferrari, Pirelli, De’Longhi, Ducati, Prada, Gucci, Bvlgari vagy éppen a Benetton. Ezen cégek termékeinek gyártási folyamata mostantól nyomon követhető lesz, az alapanyag beszerzésétől kezdve, a fogyasztóhoz kerülő késztermékig.

A projekt célja nem más, mint az Olaszországban gyártott termékek kiválóságának védelme a nemzetközi piacokon, a hamisítás elleni küzdelem támogatása illetve a gyártók versenyképességének növelése. A blokklánc használatának segítségével az ismert márkák követhetővé válnának és javulna az átláthatóság. A blokklánc technológia garantálná az egységes szabványok betartását, a megváltoztathatatlanságot és a biztonságot. Emellett elősegítené az automatizálási folyamatokat, ezáltal javítana a termelékenységi mutatókon is.

Stefano Pattuanelli, gazdasági miniszter azt nyilatkozta a projekttel kapcsolatban, hogy „európai szinten is azon dolgozunk, hogy az Európai Blokklánc Partnerség keretében exportálni tudjuk az olasz modellt az innovatív technológiákon keresztül. Úgy gondoljuk, hogy ezen a területen hazánk vezető szerepet tölthet be közösségi szinten.”

Enrico Cereda az IBM Italy elnöke és vezérigazgatója is kifejtette véleményét: “a globális piacok versenyében a Made in Italy márkanévnek maximális átláthatósággal és nyomonkövethetőséggel kell rendelkeznie. A blokklánc lehetővé teszi az olasz cégek számára, hogy megkülönböztethessék a termékeiket a versenytársaiktól mind a minőség, mind pedig a fenntarthatóság szempontjából. Ezáltal a vásárlók megbízhatnak a vásárolt termékben és a bizalom jelentős anyagi megtérülést hozhat a cégek számára.”

Az első próba teljesítve

A blokklánc alapú pilot program már elérhető a résztvevő vállalkozások számára. Az első vállalkozás, egy textilipari cég, amely már tesztelte is a programot. Lenvásznat rendelt az egyik beszállítójától, majd ellenőrizte, hogy a rost ökológiai tanúsítvánnyal rendelkezik e. A megvásárolt anyagból pedig inget készített egy világmárkának. A minisztérium most kiértékeli az eredményeket és más iparágak számára is elérhetővé teszi a programot.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük