Van kiút a bitcoin Twitter érzelmi hullámvasútjából

A bitcoin Twitter tele van olyan tweetekkel és mémekkel, amelyek a legkülönfélébb érzelmi reakciókat válthatják ki belőlünk, egy kis tudatossággal azonban könnyebben kimászhatunk a manipulatív tweetek érzelmi hullámvasútjából. Erre ösztönöz Thierry Berger legújabb cikke is.

A Zürich vállalkozástudományi egyetemén végzett Berger pár évvel ezelőtt ismerkedett meg a bitcoin világával, és elég hamar felfigyelt rá, hogy a Twitter influenszerei mennyire szeretnek játszadozni az emberek érzéseivel. Médiapszichológiai kérdéseket feszegető szakdolgozatában konkrétan azt vizsgálta, hogy hogyan befolyásolja a közösségi média a magánbefektetőket, és ebből adott egy kis ízelítőt a Bitcoin Magazine oldalán megjelent cikkében.

Nyilvánvaló, hogy a félelemkeltő és pénzszerzéssel kecsegtető posztok jelentősen befolyásolják a magánszemélyek bitcoinnal kapcsolatos tevékenységét. Számos médiapszichológiai elmélet és modell létezik azonban, amelyeket szem előtt tartva könnyebben felismerhetjük és tudatosabban kezelhetjük a manipulatív posztokat a közösségi média dzsungelében. Nézzük meg, hogy Berger ezek közül miket emelt ki.

Médiapszichológiai fogalmak a bitcoin Twitter vonatkozásában

A felhasználások és kielégülések elmélete azt feltételezi, hogy a befogadók azt a médiumot választják, amely a legjobban kielégíti igényeiket. Az ember médiumtól függően keres magának információt, szórakozást, személyes identitást (saját értékrend megerősítése) vagy integrációt és társadalmi interakciót (hasonlóan gondolkodók közötti cserekapcsolatokat). 

Az érintettség koncepciója szerint az egyén még napokkal az elolvasása után is egy adott cikk hatása alatt lehet, ha közvetlenül érinti annak tárgya vagy az abban képviselt nézetek. Ez azonban nem jár az attitűdök tartós változásával, ugyanis minél jobban elmélyül valaki egy adott témában, annál kevésbé tudja befolyásolni mások véleménye. A kapzsiság és a félelem érzése, és az ezek által keltett feszültség közötti kölcsönhatás a tapasztalatszerzés hatására csökken.

Egy kezdő bitcoinvásárló például könnyebben manipulálható. Azonban ahogy telik az idő, ahogy egyre többet foglalkozik a témával, kialakul a saját véleménye. Egyre kevésbé hatnak rá a polarizáló tweetek, könnyebben veszi az ártorzulásokat és akkor vásárol, amikor az árfolyam alacsonyabb. 

Hogyan kezeljük a bitcoin Twittert

A bitcoin Twitteren a leggyakoribb bejegyzések a pozitív ár-előrejelzések. Ezek generálják a kattintásokat, ezek a felelősek a kimaradástól való félelem (FOMO) érzéséért, és elhamarkodott cselekvésre csábítják a magánbefektetőket.

Berger szerint fontos, hogy fejben erősek maradjunk. Ha valakinek mínuszos a befektetése, akkor nagy valószínűséggel borúsan látja a világot, a veszteségek és a nyereségek azonban nem valósulnak meg, ha nem vesszük ki a pénzt. Az „egyszerű semmittevés” valószínűleg a legjobb, amit tehetünk egy olyan piacon, amely közép- és hosszú távon felfelé ível.

Berger szerint a mai, globálisan összekapcsolt világban egyre nehezebb elválasztani a clickbaitet és a csalókat az erős közösségek által támogatott értékes tartalmaktól. Ez azt jelenti, hogy annak, aki a Twitteren keresztül szeretne tanulni a bitcoinról, először meg kell tanulnia különbséget tenni a szemét és az értékes források között. Ezt a kutatómunkát mindenkinek saját magának kell elvégeznie, de mindenképpen fontos, hiszen soha nem szabad egyetlen vélemény vagy forrás alapján befektetni. A lényeg, hogy vizsgáljunk mindent kritikus szemmel, és ne hozzunk elhamarkodott döntéseket.