Bepanaszolták a közösségi média kriptohirdetési gyakorlatait az Európai Unióban

A kriptopénzek közösségi médiában megjelenő megtévesztő reklámozási gyakorlataival kapcsolatos panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz a BEUC elnevezésű európai fogyasztóvédelmi szervezet. Célkeresztben a Meta Instagramja, az Alphabet YouTube-ja, a TikTok és a Twitter.

Miközben az Amerikai Tőzsdefelügyelet (SEC) a Coinbase-t és a Binance-t vette össztűz alá, – nem is beszélve az FTX tavalyi összeomlásáról – az európai fogyasztóvédelmi szervezetek úgy érzik, hogy az öreg kontinensen is nagyobb védelmet kellene biztosítani a kriptodevizák iránt érdeklődők számára. Azonban nem mondhatjuk, hogy Európa bármiben is le lenne maradva szabályozási kérdésekben, hiszen az Európai Unió múlt hónapban elfogadta a világ első átfogó kriptoeszköz-szabályozási keretrendszerét, a MiCA-t.

Mindeközben a BEUC panaszában kifejtette, hogy a kriptoeszközök megtévesztő reklámjainak terjedése a közösségi médiában szerintük tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak számít, ami komoly károkat okoz a fogyasztóknak (például jelentős összegek elvesztésének formájában). Többek között a reklámokat és az influenszerek ténykedését jelölték meg problémásnak.

A BEUC sürgeti az Európai Unió “Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatát,” hogy kötelezze az online platformokat a kriptókkal kapcsolatos hirdetések szigorúbb szabályozására, és tegyenek intézkedéseket a fogyasztók félrevezetésének megakadályozására. A BEUC emellett azt is kéri, hogy a Hálózat az intézkedések meghozatala után tájékoztassa az Európai Bizottságot az intézkedések hatékonyságáról.

A BEUC szerint az Európai Unió tagországainak fogyasztóvédelmi és pénzügyi szabályozói szerveinek együtt kell működnie annak érdekében, hogy közös protokollokat dolgozzanak ki a kriptóval kapcsolatos reklámozási szabályozásra. Ez egyébként más területeken, mint a befektetési szolgáltatásoknál, vagy a sportfogadásban már megtörtént, az EU intézményei ha lassan is, de jellemzően akkurátusan felveszik a harcot a szabályozatlan tevékenységekkel szemben.

“A kriptoeszközök piacáról szóló új EU-s rendelet hamarosan szabályozni fogja a kriptót, de ez a jogszabály nem vonatkozik azokra a közösségi média vállalatokra, amelyek hirdetési bevételre tesznek szert a fogyasztók számára hátrányos kriptovaluta hirdetésekből.” – mondta Monique Goyens, a BEUC főigazgatója. – “Azért fordulunk a fogyasztók védelméért felelős hatóságokhoz, hogy biztosítsák, hogy az Instagram, a YouTube, a TikTok és a Twitter betartsák kötelezettségeiket, és megvédjék a fogyasztókat a kriptóval elkövetett csalásoktól és hamis ígéretektől.”

A nemzetközi szervezet panaszához Dánia, Franciaország, Görögország, Olaszország, Litvánia, Portugália, Szlovákia és Spanyolország fogyasztói csoportjai is csatlakoztak.