Befagyasztották a bankszámládat? Itt a legjobb megoldás

Mit csináljunk akkor, ha egy nap felkelünk és hirtelen minden hozzáférésünket megtagadják a bankban tárolt pénzünkhöz? A bankszámla befagyasztása mindenkit fenyegethet, aki banki szolgáltatásokat vesz igénybe. Azonban a kriptósok esetén ez megnövekedett mértékben igaz. Mit tegyünk, ha következőnek mi esünk ennek áldozatául?

Nincsen varázsszó a bankszámla befagyasztása esetén

Amennyiben kriptopénzekkel kereskedünk vagy bármilyen olyan ügylettel foglalkozunk, ami a kriptóhoz kötődik, megnövekedett esélyünk van arra, hogy egy nap a banki szolgáltatónk fogja magát, és minden előzetes figyelmeztetés nélkül befagyasztja számlánkat. S bár próbálkozhatunk kriptobarát bankokkal, mondván, hogy ők majd biztosan jobban kezelik ezeket a helyzeteket, sajnos ők sem mentesek minden probléma alól. Több esetet is olvashatunk bitcoinos fórumokon vagy Redditen, ahol arról panaszkodnak a felhasználók, hogy az olyan elméletileg kriptobarát banki szolgáltatók, mint a német Bitwala vagy az angol Revolut, is szó nélkül fagyasztottak be fiókokat. Ez néhány esetben mindössze pár napos fennakadáshoz vezet. De olyan példákról is hallhatunk, amikor valakit minden pénzforrásától elzártak egy-egy ilyen döntéssel.

Ezt hallva valószínűleg sokakban felmerül a kérdés: mit is kell tennünk akkor, ha a mi bankunk dönt így a számlánkkal kapcsolatban? Hiszen megteheti bármelyik. Legtöbb esetben a KYC (know-your-customer) vagy AML (anti money laundering) standardokra hivatkozva egy pillanat alatt felfüggeszthetik hozzáférésünket. (Arról meg ne is beszéljünk, hogy bármiféle ok nélkül is megtehetik ezt, hiszen ők rendelkeznek felette).

 

Egy rossz hírünk mindenképpen van: nincsen minden esetben használható, az összes esetet átfogó megoldás. Egyrészről minden ország más szabályozásoknak megfelelően üzemel, és még az országon belüli bankok is különböző módszerekkel bonyolítják le az ilyen ügyeket. Így nincsen egy konkrét útmutató arra, hogy mi is ilyenkor a teendő. Másrészt pedig azért sincs, mert, hogy teljesen őszinték legyünk, az ügyfél ilyenkor vajmi keveset tehet azért, hogy könnyen és gyorsan visszaszerezze a számláját. Ez legnagyobb részt a bankon múlik.

Mit tehetünk, ha mégis befagyasztják a számlánkat?

Azért van néhány dolog, amit a bankszámla befagyasztása esetén megtehetünk, hogy felgyorsítsuk a visszaszerzés folyamatát. Az ügy jogi útra terelését csak végső esetben ajánlanánk. Ez ugyanis hosszas és drága folyamat lehet. A legjobb, amit tehetünk, hogy a legnagyobb mértékben együttműködünk a bankkal. Ez természetesen nagyban függ attól, hogy milyen minőségű és gyorsaságú az ügyfélszolgálat a bizonyos szolgáltatónál. Van olyan példa, ahol minimális idő- és energiabevetéssel be tudjuk bizonyítani, hogy mondjuk nem pénzmosást hajtunk végre, nem kell aggódnia a banknak emiatt. Máskor hosszú napokig és hetekig elhúzódhat az, míg érdembeli választ kapunk a szolgáltatótól.

Amennyiben azonban semmire sem jutunk a bankkal, vagy a bank nem tud valós indokot felmutatni a felfüggesztés magyarázatára (és továbbra is tiltja a hozzáférésünket), a következő lépésben a legjobb, ha az adott ország pénzügyi felügyelőszervéhez fordulunk. Ha ez sem hoz semmi eredményt, akkor fordulhatunk végső megoldásként a perhez. Ez azonban garantáltan hosszú és drága folyamat lesz.

Elővigyázatosságként megtehetjük azt, hogy direkt olyan banki szolgáltatót választunk, ami az ügyfelek visszajelzéseiből ítélve a legkriptobarátabb. Ha még is ilyen helyzetbe kerülünk, akkor a számlánk visszaszerzése után érdemes új szolgáltató után nézni, hogy ne történjen meg újra és újra a bankszámla befagyasztása.

Közben meg reménykedjünk, hogy a jövőben a bitcoin olyannyira elterjed, hogy nem csak, hogy a bankszámla befagyasztása, de a bankok miatt sem kell majd aggódnunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük