A közösségi média új arca, bevetésre kész

Az interneten, minden állandónak tűnik, amíg rá nem jövünk, hogy ez közel sincs így. A technológia fejlődésével a legnagyobb változás valószínűleg a centralizált internetszolgáltatásokról a decentralizáltakra való áttérés lesz.

A központosított szolgáltatásokat napjainkban az olyan közösségi média platformok vagy tech cégek működtetik, mint a Facebook, a Twitter és az Amazon. Központosított struktúra, ahol a döntéseket a főnökség hozza, a hierarchiában alatta lévők pedig végrehajtják. Kész. Passz.

Ebben a kontextusban a Wikipédia is központosítottnak számít, habár a szerkesztők és a közreműködők szétszóródtak az egész világon.

A decentralizált szolgáltatásokat nehezebb meghatározni, de két egyszerű példa hasznos lehet.

Az első az e-mail, amely szabályok és összekapcsolások hálózata, amelyek nem egy vállalat vagy intézmény tulajdonában vannak, annak ellenére, hogy az e-mail szolgáltatója igen.

A második maga a világháló, egy olyan protokollsorozat, amelyre hatalmas mennyiségű adat épült.

A Bitcoin is decentralizált módon működik, hacsak a blockchain bányászok többsége másként nem dönt, ami elképzelhetetlen.

Az internet az 1960-as évek óta számos alapvető változáson ment keresztül, és manapság minden eddiginél több okos ember dolgozik az innováción. Nincs jó ok azt feltételezni, hogy a status quo szent, valójában bőven van ok feltételezni az ellenkezőjét.

A szent algoritmus mindenek felett

Azt nehéz lenne pontosan meghatározni, hogy mikor veszítettük el az irányítást a közösségi média felett.

2016 volt az az év, amikor a Twitter és az Instagram csatlakozott a Facebook-hoz és a YouTube-hoz az algoritmikus jövőben.

Azóta a figyelmünket a lehető leghosszabb ideig fenntartó, programozott robotok vezérelik, olyan dolgokat népszerűsítenek, amelyeket nagy valószínűséggel megnyitnánk, megosztanánk vagy szívünkbe zárnánk – és minden mást eltemetnek.

Viszlát, hírfolyam, amely mindent és mindenkit megmutat, egy véget nem érő, időrendi sorrendben. Helló, nagy energiájú hírfolyam, sok sok ‘muszáj’ rákattintani tartalommal.

Körülbelül ugyanebben az időben a Facebook – amelynek hírfolyamát 2009 óta algoritmusok vezérelik – elrejtette a visszaváltás a „Legutóbbi”-ra beállítást.

Mindennek középpontjában egy óriási technológiai probléma áll, a számítógépek felelősek azért, amit látunk, és átláthatóság nélkül működnek.

Visszakaphatjuk-e az irányítást?

Mi lenne, ha azt mondanám, hogy csak a barátok és a család hozzászólásait szeretném látni, vagy csak megbízható politikai forrásokból származó híreket szeretnék olvasni?

Nos a Facebookon ezt a webböngészőben beállíthatod, ha a hírfolyam tetején lévő kezdőlapra lépsz, majd végiggörgetsz a bal oldalon található menüben. Itt pedig kiválasztod a „Továbbiak”, majd a „Legutóbbi” lehetőséget.

A mobilalkalmazásban a képernyő jobb felső vagy alsó sarkában található három vízszintes vonalra kattintva megtalálod a „Legújabbak” lehetőséget.

A YouTube-on nem lehet kikapcsolni az algoritmikus ajánlások összességét, de minden kategóriában vagy keresési lekérdezésben át lehet váltani a „Legfrissebb videók” lehetőségre. Kikapcsolható az automatikus lejátszás is. A webböngészőben keresd meg a videolejátszó alján található apró lejátszógombot, a mobilalkalmazásban pedig a videólejátszó tetején található apró kapcsolót.

A TikTok-on az addiktív, algoritmikusan vezérelt For You hírfolyam mellett található a Következő hírfolyam, amely csak azokat az embereket mutatja, akiket követsz. Csak, hogy tudd a TikTok itt is algoritmusokat használ, hogy megmutassa azokat a videókat, amelyekről úgy gondolja, hogy leginkább meg szeretnéd nézni.

Az Instagram-on egyszerűen nincs semmilyen lehetőség, csak az algoritmusok uralkodnak.

Alternatíva: decentralizált közösségi média platformok

Valószínűleg tisztában vagy azzal, hogy a Facebook minden felhasználói adatot megoszt a WhatsApp-al. Ezt vagy elfogadod vagy nem használod. Végül is a Facebook 19 milliárd dollárt fizetett, egy olyan mobilalkalmazásért, mint a WhatsApp, ami akkoriban egyáltalán nem volt sikeres. A Facebook pedig alig várta, hogy megtérüljön a befektetés, így megosztja adatainkat a hirdetőkkel, mi pedig személyre szabott hirdetéseket kapunk. De jó nekünk.

Jó hír viszont, hogy van választásod. Ha eleged van a nagy tech cégek, ‘’megszoksz vagy megszöksz’’ hozzáállásából, talán itt az idő, hogy kipróbálj néhány alternatív közösségi média platformot.

Ezek az alternatív közösségi platformok nyílt forráskódúak, decentralizáltak és P2P, Blockchain technológiával működnek.

Viszont nem biztos, hogy ugyanolyan élményt nyújtanak, mint amit megszoktál. Cserébe nem sértik a magánéletet és a szólásszabadságot. Ez a kompromisszum.

Clubhouse

Jelen pillanatban a Clubhouse, a legfelkapottabb közösségi média alkalmazás. Azt is mondhatnám, hogy sokkal több, mint egy alkalmazás, inkább egy – a blokkláncon folyó – társadalmi kísérlet.

Kizárólag meghívásos alapon működik, tele van hírességekkel és borzasztóan exkluzív. Nem tudod csak egyszerűen letölteni az alkalmazást és létrehozni egy fiókot. Hasonlóan egy jachtklubhoz, egy már meglévő tagnak kell meghívnia, hogy csatlakozz. Virtuális elitizmus magasfokon.

Úgy működik, hogy csatlakozáskor kiválaszthatod azokat a témákat, amik érdekelnek, legyen az technika, könyvek, üzleti élet vagy egészségügy. Minél több információt adsz meg az érdeklődésedről, annál több beszélgetőszobát és egyént javasol az alkalmazás – természetesen mesterséges intelligenciával támogatva – hogy kövesd vagy csatlakozz.

Egy-egy beszélgető szoba lényegében ugyanolyan, mint egy konferenciahívás, néhány ember beszélget, a többi pedig hallgatja. A beszélgetés befejeztével a szoba bezárul. A beszélgetéseket nem rögzítik, ez azonban nem akadályozza meg a felhasználókat abban, hogy rögzítsék az élő diskurzusokat. Egy You Tube felhasználó például az Elon Musk által indított beszélgetőszobát közvetítette élőben.

Egy nemrég megjelent blogbejegyzésben az alkotók bejelentették, hogy 2021-es céljuk az alkalmazás béta verziójának befejezése, és a Clubhouse elérhetővé tétele világszerte bárki számára.

De mi köze van ehhez Elon Musknak?

A Clubhouse 2020 márciusa óta működik, amikor két Szilícium-völgyi vállalkozó, Paul Davidson és Rohan Seth útjára indították. 2020 májusában mindössze 1500 felhasználója volt, és 100 millió dollárt ért.

A múlt héten azonban Elon Musk audio beszélgetést szervezett a Clubhouse-on Vlad Robinev-vel, a Robinhood vezérigazgatójával, és azonnal mainstream lett. Az esemény túllépte az alkalmazás beszélgetési szobájának határait, és élőben közvetítették a YouTube-on. Ez segítette a Clubhouse-t a toplisták tetejére jutni, és nagyjából bármit megtennének emberek egy meghívóért. (Én egy hónapja próbálkozom, minden kapcsolatom bevetésével és ma végre sikerült! Jupiii.)

2021. február 1-jén a Clubhouse-nak 2 millió felhasználója volt. Már be is jelentették az új funkciókat, például a borravalót, a jegyeket vagy az előfizetéseket, amelyekkel közvetlenül lehet fizetni például az alkotóknak az alkalmazáson belül.

Minds

Vagy itt van például a Minds. Facebook és/vagy You Tube alternatíva, nyílt forráskód alapú, a blokkláncon működik.

A Minds oldalon videókat, blogokat, képeket oszthatsz meg és állapotokat állíthatsz be. Emellett biztonságosan üzenhetsz és videócseveghetsz csoportokkal vagy közvetlenül a barátaiddal. A felkapott hírfolyamok és hashtag-ek lehetővé teszik az érdekesnek látszó cikkek felfedezését.

És ez nem minden. Arra is lehetőséged van, hogy tokeneket szerezz a közreműködésedért cserébe. Ezekkel a tokenekkel különböző tagságokat vásárolhatsz különböző előnyökkel. Az alkotók közvetlen kifizetésekhez is juthatnak USD-ben, Bitcoin-ban és Ether-ben a rajongóiktól.

Aether

A következő az Aether, amit a Reddit-hez tudnék hasonlítani. Szintén nyílt forráskódú, P2P.

Elsősorban önszabályozó közösségek számára használható, ellenőrizhető és nem önkényes moderációval, ahol a moderátorokat a tagok demokratikusan választják és felelősségre vonhatóak.

Az Aether tartalma mulandó jellegű, és csak hat hónapig őrzik, hacsak valaki nem menti. Mivel P2P, nincs központosított szerver.

KARMA

Egy másik érdekes blokklánc alapú közösségi hálózat, ahol a kriptovaluta uralkodik, a KARMA.

A KARMA egy nyílt forráskódú blokklánc platform, az EOSIO tetejére épített Instagram-klón.

A személyes tartalmad mások általi megosztása vagy lájkolása KARMA tokent jelent, számodra. Ezekkel a tokenekkel aztán szponzorálhatod a saját tartalmadat vagy átválthatod fiat valutára.

A KARMA csak mobilalkalmazás, amely elérhető a Play Áruházban és az App Store-ban.

Csak a felsorolás miatt álljon itt még pár név, amikre rákereshetsz.

Mastodon
LBRY
Peertube
Diaspora
Dtube
Signal

Ne mondjátok, hogy nem szóltam.

A Szerzőről

Stier Kata vagyok, jogász, digitális alkotó, blogger. A technológia szerelmese. Három évvel ezelőtt a munkám révén kezdtem el foglalkozni kriptovalutákkal és a blokklánc technológiával. 2020 nyara óta vezetem blogomat kifejezetten nőknek, hogy közelebb hozzam a Negyedik Ipari Forradalom vívmányait. Mesterséges intellingencia, a ‘dolgok internete’, jövőbeni és kialakulóban lévő technológiák egy hétköznapi negyvenes nő szemével.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kata Stier (@blockchainter)

Stier Kata és a Blockchainter további elérhetőségei:

Facebook: https://www.facebook.com/blockchainter
Pinterest: https://www.pinterest.com/blockchainter
LinkedIn: https://mt.linkedin.com/in/kata-stier-1702a498

Kapcsolódó cikkeink:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.