A kriptomédia oldalaknak kreatívvá kellett válnia a túlélés érdekében

A kriptopiac nagymértékben megváltozott az elmúlt két évben – és vele együtt változott a médiapiac is.

Két évvel ezelőtt a kriptovaluta teret a nyers eufória hajtotta előre – a Bitcoin árfolyama csak felfelé tartott, és bárki aki betette a lábát az iparágba, bátorítva volt, hogy fektessen be, mert azzal azonnal megtömheti a pénztárcáját. És ez igaz is volt – egy ideig.

A 2017-es boom óta a kriptovaluta piac túlélt egy erős piaci összeomlást, voltak gyenge unalmas hónapok, és csak lassan kapaszkodott vissza az árfolyam. Ennek eredményeképpen voltak sokan, akik belebuktak az összeomlásba, de voltak cégek és magánszemélyek, akik megerősödve jöttek ki ebből a ciklusból. Hasonlóképpen játszódtak le a folyamatok a médiapiac területén is, így a kriptovilág médiapiaci szereplői közül is sokan elvéreztek, a túlélők viszont alkalmazkodtak az új feltételekhez.

Azok a kriptós médiaszereplők, akik túlélték a válságot, megtanulták kezelni a pofonokat: az új iparághoz kiépítették és fejlesztették az újságírói integritás fenntartásának a módszereit, olyan újságírókat toboroztak, akik értik az új technológia aspektusait, és fenntartották az újságírói transzparencia tradícióit (a legtöbb esetben).

Habár úgy tűnhet, hogy ezek nagyon becsületes elvek, alapvetően a szereplőknek nem volt más választásuk. Egyre kevesebb és kevesebb tőke áramlott a szektorba, és egyre erősödött a verseny, így a legjobb minőségű tartalom gyártása elsődleges prioritássá vált.

Hogyan változtak a kriptovilág médiapiaci szereplői az évek alatt?

Marie Tatibouet, a Gate.io marketingvezetője, így magyarázta az újságírás fejlődését: “az ICO őrület idején a legtöbb kriptós médiaportál elkezdett díjat felszámolni a vállalatoknak a médialefedettségért, és ezzel a tőkével tudták fenntartani a működésüket. Amikor azonban 2017 végén véget ért a kriptoláz, a kriptoszektorba beáramló tőke jelentősen megcsappant. Emiatt rengeteg médiaszereplő egyszerűen lehúzta a rolót a kriptotél idején, mert nem tudták nyereségesen működtetni a hírportálokat”. – mondta Tatibouet.

Akik kreatívakká tudtak válni, azok élték túl ezt az időszakot. A kriptós médiacégek egyre erőteljesebben fordultak a digitális funkciókhoz az árbevétel növelése érdekében: banner hirdetéseket indítottak, és digitális szolgáltatásokat kínáltak.

Tatibouet hozzátette, hogy ez azonban nagyon pozitív dolog volt: “ez egyértelműen transzparenciát hozott az iparágba, és az okos vállalatok, mint a CoinDesk és a BTC Magazine alapvető határvonalat fektettek le a sales és a szerkesztői tevékenység között az integritás megőrzése végett.”

A hírképesség színvonala jelentősen megnőtt

David Wachsman, az egyik legnagyobb, blokklánc iparágra fókuszáló kommunikációs ügynökség, a Wachsman ügyvezetője szerint is javult az újságírás színvonala a blokklánc térben a kriptotél idejében.

“Azok a riporterek és újságírók, akik megmaradtak a kriptós medvepiac idején, sokkal mélyebb tudásra tettek szert, és jobbnál-jobb sztorikat tudtak írni.”

Emellett a hírképesség színvonala is fokozatosan megnőtt – nagyon magas színvonalú és érdekes cikket kell írnod ahhoz, hogy felkeltsd a médiatérben a figyelmet.

“Ez egyértelműen egy érett piac jellegzetessége.”

Az események váltak a kriptós médiaoldalak bevételszerzési forrásaivá

Ahogy az olvasók és a tőke megszerzése is egyre nehezebbé válik, a vállalati események megszervezése és megrendezése vált a bevételszerzés egyik fő forrásává. A CoinDesk Consensus rendkívül népszerűvé vált, a CoinTelegraph is beszállt a játékba a BlockShowval, a Finance Magnets egyik legnépszerűbb rendezvénye pedig a Barcelona Trading Conference, amelyet általában júliusban szerveznek meg.

Azonban a szektornak korlátozott méretei vannak, így a különféle események, konferenciák is egyre gyakoribbá váltak, és nagyon soknak a népszerűsége és látogatottsága fokozatosan vissza is esett.

A megfelelő SEO stratégia a kriptós médiapiac kulcsa

Mivel jelentősen csökkent a kriptoszektorba irányuló tőke és pénz mennyisége 2017 óta, a különféle híroldalak egyre jobban támaszkodtak a SEO (search engine optimization – keresési motor optimizáció) képességeire, hogy valamiféle előnyt szerezzenek a versenytársakkal szemben.

A SEO a sikeres kriptós médiaüzlet egyik sarokpontjává vált. Időt és energiát nem sajnálva használják ki a funkció nyújtotta előnyöket. A Google algoritmusa az SSL-es oldalak javára változott, és előnyben részesítik a mobilverziójú oldalakat is, így azok a cégek, akik jól használják a SEO képességeit, bőven a versenytársak elé pozicionálhatják magukat.”, magyarázza William McCormick, a Pure Knot alapítója.

Bármilyen esetben a SEO a kulcs. Attól függően, hogy a vállalat a kriptovilág melyik szektorában működik, egy erős SEO jelentheti a különbséget az olvasók és felhasználók alacsony költségek melletti megszerzése versus a magas hirdetési díjak kifizetése között, amellyel a gyengeségünket tudják csak kompenzálni.

A SEO egyik fontos aspektusa a domain nevek. A SEO-ra optimalizált domain név mondja meg a felhasználóknak, hogy miről is szól a weboldal, milyen szolgáltatásokat és termékeket kínál a látogatóknak.

A kriptós témájú domain nevek nagyot jövedelmező eszközök

A domain nevek feletti háború folyamatos, a kriptós témájú domain nevek az online világban jelentős prémiumot hordoznak magukban. 2018-ban a Crypto.com domain nevet 12 millió USA dollárért adták el. Az Ethereum.com, aminek semmi köze sincs magához a kriptóhoz, alapítóihoz vagy a technológiához, pedig 10 millió amerikai dollárért került értékesítésre.

A forgalmi adatok nem hazudnak

A CoinTelegraph egyértelműen valamit jól csinál, ezt a weboldalt tartják az egyik leghitelesebb és legmegbízhatóbb hírforrásnak a kriptoszférában. Látogatottságban is CoinTelegraph a piacvezető médiafelmérések szerint, őt követi a forgalmi adatok szerint a CoinDesk és a Bitcoin.com.

Egy másik Similarweb által készített felmérés szerint a CoinTelegraph a többnyelvű subdomainekkel együtt körülbelül havi 6 millió egyedi látogatót vonz. A CoinDesk-et havonta 5 millió egyedi látogató keresi fel, míg a Bitcoin.com-ot pedig havonta 3.5 milliószor ütik be a böngészőbe.

SimilarWeb látogatottsága a CoinTelegraph, Coindesk, Bitcoin.com és CCN oldalaknak. 2019 június – augusztus | SimilarWeb

Mi a helyzet a magyar kriptomédia piacon?

Érdemes rápillantani a magyar kriptomédia piaci helyzetre is, amit szintén a maturáció és a magasabb fokú professzionalizmus jellemez a kezdeti szerény induláshoz képest. A szektort sokáig egyedül a Bitcoin.hu oldal képviselte, 2016-ban indult a BitcoinBázis, ami 2016 – 2017-ben ‘erőfeszítés nélkül’ volt képes vezető kriptós híroldal szerepet betölteni Magyarországon. Szintén ez időben indult a CoinColors.co, mely ugyanúgy híroldalként pozicionálja magát. A két oldal, vegyes eredményekkel ugyan, de képes volt tőkésíteni a 2017-es ralinak köszönhetően a látogatószám felfutást. 2018-ra kezdett el változni a helyzet, amikor fáziskéséssel ugyan, de megjelent a KriptoAkadémia és a KriptoWorld.hu. Az előbbinek sikerült felpezsdítenie a hazai kriptomédiás állóvizet és komolyabb versenyre kényszeríteni a régebbi oldalakat, ami egyetemesen jót tett a piacnak.

A végső nyertes pedig az Olvasó, aki minőségibb tartalmat kap változatos forrásokból.

A SimilarWeb látogatószám adatait érdemes szkeptikusan kezelni. A BitcoinBazis.hu esetében mintegy 30 000 havi oldal letöltéssel alacsonyabbat mutat minden egyes hónapra (saját Analytics adatok alapján). Ha minden oldal esetében arányos mínusszal kalkulál, akkor a metrika valid.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.